Et stadig mer synlig Circle U. på UiO

Denne uken går tidenes første Circle U.-sommerskole på UiO av stabelen. Det er flott å kunne ønske velkommen masterstudenter fra hele 27 forskjellige nasjonaliteter, fra åtte av alliansens partneruniversiteter. Utover høsten blir det flere Circle U.-arrangementer på UiO.

Temaet for sommerskolen er «Evidence and Democracy in Times of Crisis». Professorene Tobias Bach (statsvitenskap) og Eivind Engebretsen (medisin) har laget et solid, tverrfaglig og ikke minst høyaktuelt program. Blant problemstillingene er: Hvilken rolle spiller bevis og kunnskap i kriser og i situasjoner der det er behov for svært raske beslutninger? Hvordan formidler man komplisert kunnskap til befolkningen? Hva er konsekvensene av at populistiske krefter forsøker å så tvil om vitenskapelig kunnskap?

Kunnskap og vitenskap spiller en avgjørende rolle for å håndtere samtidens utfordringer, være det seg pandemi, krig i Europa, en eskalerende klimakrise eller trusler mot demokratiet. En annen sentral faktor er samarbeid, på tvers av disipliner, land og språk. Derfor er det fint å se at studentene på sommerskolen har mange forskjellige faglige bakgrunner, blant dem filosofi, sosiologi, økonomi og juss. På undervisningssiden får Bach og Engebretsen bistand fra kolleger fra Universitetet i Pisa, Universitetet i Wien og Universitetet i Louvain – alle partnere i Circle U.

Sommerskolen er et godt eksempel på våre ambisjoner for Circle U.: samarbeid, mobilitet, aktualitet og håndtering av store samfunnsutfordringer. UiO er ikke den eneste partneren som tilbyr sommerskoler i år. Circle U. tilbyr også sommerskoler hvor global helse og klima er sentrale tema -  organisert av Universitetet i Paris-Citè og Humboldt Universitetet i Berlin. Slik kan vi bidra til nye løsninger og den videre utviklingen av Europa. Som et forskningsintensivt breddeuniversitet med internasjonale ambisjoner, er det selvsagt at UiO ønsker å ha en sentral rolle i dette arbeidet.

Denne høsten blir det flere andre Circle U.-relaterte arrangementer på UiO. Vi har innledet et godt samarbeid med Scene HumSam i Georg Sverdrups Hus, der vi arrangerer Circle U. Café med jevne mellomrom. Arrangementene er åpne for alle, og temaene varierer.

25. august gjester blant andre tidligere finansminister i Singapore, Tharman Shanmugaratnam en slik Circle U cafè. Han er en fremtredende helseøkonom. Tema og øvrige paneldeltakere er under planlegging. 28. september planlegges en kafé med arbeidstittel «Open School of Public Governance», der både forskere og andre bidragsytere skal diskutere behov og muligheter for undervisning knyttet til store samfunnsproblemer. Flere kafeer kommer utover høsten.

Dersom du er kvinne og har gründerambisjoner, kan du melde deg på workshop om kvinner og entreprenørskap her, som arrangeres 26. og 27. september. Professor Taran Thune ved Senter for teknologi, innovasjon og kultur er faglig ansvarlig sammen med professor Amélie Jacquemin fra Universitetet i Louvain.

Vi har siden oppstarten av alliansen jobbet mye med planlegging av prosesser, organisasjon og strukturer i Circle U. Etter to år med pandemi, er det hyggelig å se at arbeidet nå leder til konkrete tilbud og muligheter for mobiltet og kunnskapsdeling for studenter og ansatte. I første omgang sommerskoler, kafeer og workshops. Mer kommer, så følg med på Circle U sine hjemmesider eller melde deg på det månedlige nyhetsbrevet fra Circle U.

Av Bjørn Stensaker
Publisert 8. aug. 2022 15:19 - Sist endret 16. jan. 2023 10:34
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO