Studenter som kunnskapsformidlere

Formidling av kunnskap er høyt på den politiske dagsorden – men da gjerne med et perspektiv at denne oppgaven er forbeholdt vitenskapelig ansatte. Våre ansatte ved UiO gjør da også en formidabel jobb på dette feltet. Samtidig er det også verdt å huske på at våre studenter er og kan være viktige kunnskapsformidlere.

To festkledte studenter med flammer i henende på trappa ved inngangen til Domus Bibliotheca

MNKOM-studenter holder vitenshow utenfor Domus Bibliotheca. Foto: Line Merete Karlsøen

En slik kunnskapsformidling fra studentene har verdi på flere måter. Det åpenbare er selvfølgelig at studentenes kunnskapsformidling bidrar til å nå ut til enda flere i samfunnet, kanskje spesielt grupper som vi ellers har vanskelig for å nå. Et annet moment er at studentene gjennom sin kunnskapsformidling også tilegner seg ferdigheter og kompetanser som både de selv, arbeidslivet og samfunnet vil ha glede av, ikke minst i en tid hvor etterrettelighet og evidens ikke alltid er det som dominerer samfunnsdebatten.    

UiO har mange spennende utdanningstilbud hvor formidling står sentralt. Ett av disse tilbudene er et emne som i forrige uke feiret sitt 10-årsjubileum: «MNKOM 3000/4000 — Formidling og vitenskapsjournalistikk» ved MN-fakultetet. Feiringen ble gjennomført med en egen vitenstafett i Domus Biblioteca – UiOs nye formidlingsarena i sentrum, med både mange formidlere og mange publikummere. Til sammen har mer enn 200 studenter gjennom dette emnet fått utforske og lære om formidling av fag. Noen av disse har endt opp i sentrale posisjoner som formidlere i ulike mediebedrifter, mens andre har tatt med seg formidlingskompetansen som en del av sin faglige aktivitet. De aller fleste studentene som har tatt emnet forteller at de gjennom MNKOM fikk et nytt syn på og dypere forståelse for eget fag.

Det kanskje mest særegne ved MNKOM er at emnet i sin tid ble startet av studenter, og at emnet stadig undervises og drives av studenter, med økonomisk støtte fra MN-fakultetet. Initiativtakerne var en gruppe studenter - fra bachelor til ph.d. - som brant for formidling og mente at UiO ikke hadde et godt nok tilbud innen dette viktige området. Deres ønske var likevel ikke at fakultetet skulle lage et nytt emne, de ønsket økonomisk støtte slik at de selv kunne utvikle et nytt formidlingsemne for bachelor- og masterstudenter.

En fremsynt dekan – Knut Fægri – støttet ideen, og med student Norith Eckbo som primus motor og sentral entusiast ble emnet første gang kjørt våren 2013. Emnet var på mange måter forut for sin tid, og tett relatert til den interesse vi i dag ser for student-aktive læringsformer. Studenter lærer av hverandre, av mer erfarne studenter, og den formidlingen som skjer er variert og foregår i mange ulike formater og kanaler.

MNKOM er et eksempel på hva studenter kan bidra med i UiOs kunnskapsformidling. At det var studentene som tok initiativ til emnet er kanskje det mest unike med MNKOM, og noe som UiO i enda større grad kan dra nytte av i årene som kommer. UiO lever av aktive og engasjerte studenter, og den type samskaping som MNKOM representerer er et eksempel til etterfølgelse.

Av Knut Mørken (vise-dekan utdanning, MN-fakultetet), Bjørn Stensaker
Publisert 18. okt. 2022 20:09 - Sist endret 12. jan. 2023 13:30
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO