Utdanningskvalitet i alle kanaler

De siste ukene har utdanningskvalitet virkelig vært på dagsorden på UiO med et nytt Senter for fremragende utdanning (SFU), evaluering av ordningen med meritterte undervisere, NOKUT-besøk og Utdanningskonferanse.

personer som diskuterer i et panel

Studenter og ansatte diskuterer sine erfaringer med case-baserte eksamener under årets Utdanningskonferanse.

Det nye senteret for fremragende utdanning, CIE Senter for tverrfaglig utdanning, vil uten tvil bli en viktig satsing på UiO. Det at senteret involverer hele tre forskjellige fakulteter - Det matematisk-naturfaglige fakultet, Det samfunnsvitenskapelige fakultet og Det humanistiske fakultet – vil bety mye for å styrke samarbeidet  som er nødvendig for å utforske mulighetene som mer tverrfaglighet kan gi våre utdanningstilbud. Professor Anders Malthe-Sørenssen har vært sentral i arbeidet med det nye senteret, og fortjener stor honnør for innsatsen.

Ordningen med meritterte undervisere ved UiO er også blitt evaluert i høst, og vi har nettopp mottatt en fyldig rapport som både har sett styrker og forbedringsmuligheter i ordningen. Her vil vi organisere en bred og inkluderende prosess hvor vi innhenter synspunkter på hvordan en permanent ordning bør se ut.  Et viktig spørsmål som vi bør diskutere fremover er hvordan vi både sikrer anerkjennelse av de personer som gjør en ekstra innsats på utdanningssiden - samtidig som vi sikrer at ordningen også kommer fellesskapet til gode.

Besøk av NOKUT

UiO har også hatt besøk av NOKUT i uken som er gått. Besøket var en del av de ordinære tilsyn som NOKUT gjør med alle norske universiteter og høyskoler. Forarbeidet til dette tilsynet har vært omfattende, og UiO har levert inn over 1000 sider med dokumentasjon og over 100 personer var innkalt til ulike møter med den evalueringskomiteen som NOKUT har satt til å gjøre jobben. Vi i universitetsledelsen hadde et avsluttende møte med komiteen, og der fikk UiO mye ros for å ha levert en tydelig og strukturert dokumentasjon på hvordan vi jobber, at komiteen hadde møtt mange engasjerte representanter for UiO under besøket, og de gav oss ros for hvordan vi har et tydelig fokus på utvikling i vårt arbeid med kvalitet. Nå vet vi selvsagt ikke hva den endelige konklusjonen blir, men når NOKUTs rapport blir klar over jul, er det sikkert læringspunkter å hente, selv om vi selvfølgelig håper at vi kan få støtte til at vårt sterke fokus på utviklingsorientering kan opprettholdes.

Utdanningskonferansen

I uka som gikk også den årlige Utdanningskonferansen ved UiO av stabelen i Georg Sverdrups hus - med LINK og UiOs pedagogiske akademi som sentrale drivkrefter. Med over 200 påmeldte, og en lang rekke ulike temaer dekket i ulike sesjoner, var konferansen en flott anledning til å utveksle erfaringer og hente inspirasjon til undervisning og studenters læring.

Årets engasjerte keynote speaker var prof. Jo Angouri fra Universitetet i Warwick som snakket om hvordan vi kan tenke nytt om internasjonalisering, ikke minst i lys av de muligheter som Europeiske universitetsallianser kan skape. At vi i Norge dessverre er et skritt nærmere innføring av studieavgifter for studenter utenfor EU/EØS betyr at vi kanskje står i fare for å mister noe av den kvaliteten som internasjonale studenter tilfører UiO - og det samspillet som kan bidra til en enda bedre læringsopplevelse også for norske studenter. Her har vi virkelig en kvalitetsutfordring som vi må diskutere bredt neste år!

Av Svein Stølen, Bjørn Stensaker
Publisert 3. des. 2022 10:05 - Sist endret 12. jan. 2023 13:00
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO