Velkommen til ny innovasjonsmøteplass

Gjennom en rekke tjenester fra det nyetablerte Veksthuset for livsvitenskap legger vi til rette for økt innovasjon innen livsvitenskap, helse og teknologi ved Universitetet i Oslo (UiO). Vår nye innovasjonsmøteplass for innovasjonsøkosystemet skal stimulere til nettverksbygging og samarbeid som kan bidra til at mer kunnskap fra forskningen ved UiO blir tatt i bruk og kommer pasienter og samfunnet til gode.

Bildet kan inneholde: En gruppe mennesker som ser på en skjerm.

Statsråd Ola Borten Moe besøkte Veksthuset tidligere i vinter. Hilde Nebb, direktør for Veksthuset for livsvitenskap, presenterer.

Hvordan får man seg jobb i næringslivet etter endt utdanning ved Universitetet i Oslo (UiO)? Hva skal til for å starte eget firma med utgangspunkt i egen forskning? Hvordan får man med seg næringslivet som samarbeidspartner på forsknings- og innovasjonsprosjekter?

Hvert av disse spørsmålene har selvsagt mange svar, men vi tror at en fellesnevner er at kontakt med næringslivet bidrar til at forskere og studenter finner svarene. Derfor etablerer UiOs nye innovasjonsenhet Veksthuset for livsvitenskap, helse og teknologi en ny innovasjonsmøteplass der akademia og næringsliv kan møtes. Og derfor er det naturlig for oss å starte ut med å samarbeide med næringsklynger, som representerer næringslivet, når vi etablerer vår nye møteplass. Innovasjonsmøteplassene holdes på engelsk, og vi har valgt å kalle dem innovation hangouts.

Bygger bro mellom akademia og næringsliv

På innovasjonsmøteplassene skal forskere og studenter ved UiO møte ansatte fra det offentlige, sykehus, næringsliv, næringsklynger og inkubatorer i vårt innovasjonsøkosystem for livsvitenskap. Vi ønsker å inspirere; gi selvtillit og kunnskap om innovasjonsprosesser; hjelpe dem med å bygge nettverk; og legge til rette for samarbeid mellom akademia og næringsliv. Vi ønsker også å gi unge forskere innblikk i ulike karriereveier og bidrar gjennom vår innovasjonsmøteplass til å styrke arbeidslivsrelevansen i utdanningen.

På hver innovasjonsmøteplass byr vi på inspirasjonsinnlegg, innlegg fra rollemodeller, matchmaking, matservering og mingling. Både Oslo Cancer Cluster, The Life Science Cluster, Norway Health Tech og Legemiddelindustrien (LMI) har tatt imot vår forespørsel om samarbeid med åpne armer og stor positivitet. Det engasjementet vi møter, er helt avgjørende for at vi skal lykkes med å bygge bro mellom akademia og næringsliv for å ta kunnskap fra forskningen i bruk og bidra til verdiskaping som er innovasjonsøkosystemets felles mål.

Flere virkemidler som krever samspill

Innovasjonsmøteplassen er bare ett av virkemidlene vi nå tar i bruk for å legge bedre til rette for innovasjon innen livsvitenskap, helse og teknologi og styrke innovasjonskulturen ved UiO.

Veksthuset har også fått på plass en rekke tjenester for våre forskere og studenter for å stimulere til økt innovasjon og modning av ideer i tidlig fase. Gjennom blant annet skreddersydd veiledning, såkornmidler, internship for studenter og mentorprogram vil vi bidra til at kunnskapen om innovasjon øker. Også her vil vi samarbeide med innovasjonsøkosystemet og bruke kompetansen som finnes der, for å hjelpe våre forskere og studenter best mulig.

En åpen dør for næringslivet også før Livsvitenskapsbygget er på plass

Både gjennom innovasjonsmøteplassene og innovasjonstjenestene for forskere og studenter vil Veksthuset være en åpen dør for næringslivet. Veksthuset er forløperen til enhet for innovasjon, næringslivs- og samfunnskontakt i Livsvitenskapsbygget som skal åpne hele UiOs kompetanse og infrastruktur innen livsvitenskap for omverdenen. Nettopp dette aspektet var viktig da regjeringen bevilget penger til Livsvitenskapsbygget, og med Veksthuset kommer vi godt i gang med dette arbeidet allerede nå.

Av Per Morten Sandset, Hilde Nebb
Publisert 6. apr. 2022 07:23 - Sist endret 5. jan. 2023 13:56
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO