Aulafryd

Stravinskij, Beethoven og Sjostakovitsj med Gerswin som overraskelse og fabelaktige musikere - inkludert unge Kei Solvang var dagens program i universitetets tradisjonsrike Aula.

Dagens konsert i Aulaseriene er en av vårens foreløpig 16 konserter. Sakte og sikkert blir det også mer enn klassisk musikk. Vi inviterer blant annet til akustisk konsert med Selma French 17. februar.

En uheldig e-post på tampen av vårsemester 2020 som sa opp avtalene vi hadde med våre musikalske samarbeidspartnere fikk mye oppmerksomhet (aftenposten). Vi parerte raskt både i aviser og i Dagsnytt 18. Vi lovte bot og bedring. Siden har vi tatt steg for steg sammen med våre gode samarbeidspartnere. Det er mange som føler sterkt for aulaen, og det er en glede å dele. Men det er slett ikke alltid helt rett frem.

Det handler om musikk, men også Munch fabelaktige aulamalerier. Flere har hevet røsten for at vi må tilgjengeliggjøre maleriene. Det har vi også svart ut og denne våren inviterer vi til 13 åpen aula-arrangementer. Kinofremvisningen av den nye spillefilmen «Munch»: Geni i fire stadier har vi også kunnet glede oss over. Og tilbakemeldingene har vært gode. Både på tilbud og på standard for publikum og arrangører/artister. Stor takk til alle som bidrar til dette.

Vil du vite mer og være i forkant av arrangementene? Meld deg på vårt nyhetsbrev fra Universitetsplassen: Her får du tips om aktuelle arrangementer, konserter, podkaster og omvisninger i Domus Bibliotheca og Universitetets aula.

Av Svein Stølen
Publisert 29. jan. 2023 18:54 - Sist endret 17. juli 2024 19:50
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO