I tre år har UiO hatt en pilotordning for merittering av utdanningsfaglig kompetanse. Tanken bak har vært at vitenskapelige ansatte som har gjort en ekstraordinær innsats på utdanningsfeltet skal få anerkjennelse for innsatsen.
Årets søknadsfrist er 1. september – les mer om ordningen og søk her (uio.no)
Tydeligere søknadskriterier
Universitetsledelsen er glad for at vi nå har fått på plass en permanent meritteringsordning. Det er viktig å anerkjenne betydningen av utdanningsvirksomheten ved UiO og dem som gjør en innsats for å forbedre den.
Det er blitt gjort et større arbeid med å konkretisere og operasjonalisere de såkalte SoTL-kriteriene (Scholarship of Teaching and Learning), som ligger til grunn for å bedømmelsen av søknadene. Vi håper dette vil gjøre det enklere for potensielle søkere.
Skal lønne seg – økonomisk og faglig
I tillegg er det mindre endringer i belønningsmekanismene. Det å bli en merittert utdanner skal lønne seg – både økonomisk og faglig. For å understreke at utdanning er en kollektiv aktivitet, er det også satt av utviklingsmidler til miljøet den meritterte tilhører.
For å tydeliggjøre at meritteringsordningen har et bredere kvalifiseringsgrunnlag enn «bare» det å være en fremragende underviser, endres også tittelen til «fremragende utdanner». Poenget er å understreke at det å bidra til god utdanning også handler om å ha oppmerksomhet på studentenes læring, en klar utvikling over tid, en forskende tilnærming, samt en kollegial holdning og praksis, jf. SoTL-kriteriene.
Medlem av Pedagogisk akademi ved UiO
Som en del av ordningen har UiO også opprettet et eget Pedagogisk akademi (uio.no) der de som blir merittert får automatisk medlemskap og beholder det så lenge de er ansatt ved UiO.
Selv om det pedagogiske akademiet fremdeles er i utviklingsfasen, utgjør det et dynamisk og aktivt nettverk som i de siste årene har satt sine tydelige fotavtrykk i videreutviklingen av utdanningskvaliteten ved UiO - lokalt og på tvers av fagmiljøer.
Ikke minst har det pedagogiske akademiet vært en tydelig positiv kraft inn i videreutviklingen av meritteringsordningen, i vår årlige utdanningskonferanse, og i det strategiske arbeidet og tenkningen rundt hvordan vi skal jobbe videre med forbedring av utdanningene ved UiO. Her fortjener akademiet en stor takk for innsatsen!
Denne måten å arbeide på viser også at individuelle belønningsordninger kan ha store organisatoriske effekter. Akademiet bør derfor vokse og bli en enda viktigere kraft ved UiO.
Kanskje på tide å søke merittering?