Bli merittert utdanner ved UiO!

Nå kan du søke om å bli merittert utdanner ved UiO og bidra til høyere kvalitet i våre utdanninger. Meritteringsordningen har så langt vært en pilot, men er nå gjort permanent.

Bildet kan inneholde: skjorte, datamaskin, laptop, bord, sky.

Nå er det ny søknadsrunde til ordningen med meritterte utdannere ved UiO. Fristen er 1. september. Foto: UiO/Jarli&Jordan

I tre år har UiO hatt en pilotordning for merittering av utdanningsfaglig kompetanse. Tanken bak har vært at vitenskapelige ansatte som har gjort en ekstraordinær innsats på utdanningsfeltet skal få anerkjennelse for innsatsen.

Årets søknadsfrist er 1. september – les mer om ordningen og søk her (uio.no)

Tydeligere søknadskriterier

Universitetsledelsen er glad for at vi nå har fått på plass en permanent meritteringsordning. Det er viktig å anerkjenne betydningen av utdanningsvirksomheten ved UiO og dem som gjør en innsats for å forbedre den.

Det er blitt gjort et større arbeid med å konkretisere og operasjonalisere de såkalte SoTL-kriteriene (Scholarship of Teaching and Learning), som ligger til grunn for å bedømmelsen av søknadene. Vi håper dette vil gjøre det enklere for potensielle søkere.

Skal lønne seg – økonomisk og faglig

I tillegg er det mindre endringer i belønningsmekanismene. Det å bli en merittert utdanner skal lønne seg – både økonomisk og faglig. For å understreke at utdanning er en kollektiv aktivitet, er det også satt av utviklingsmidler til miljøet den meritterte tilhører.

For å tydeliggjøre at meritteringsordningen har et bredere kvalifiseringsgrunnlag enn «bare» det å være en fremragende underviser, endres også tittelen til «fremragende utdanner». Poenget er å understreke at det å bidra til god utdanning også handler om å ha oppmerksomhet på studentenes læring, en klar utvikling over tid, en forskende tilnærming, samt en kollegial holdning og praksis, jf. SoTL-kriteriene.

Medlem av Pedagogisk akademi ved UiO

Som en del av ordningen har UiO også opprettet et eget Pedagogisk akademi (uio.no) der de som blir merittert får automatisk medlemskap og beholder det så lenge de er ansatt ved UiO.

Selv om det pedagogiske akademiet fremdeles er i utviklingsfasen, utgjør det et dynamisk og aktivt nettverk som i de siste årene har satt sine tydelige fotavtrykk i videreutviklingen av utdanningskvaliteten ved UiO - lokalt og på tvers av fagmiljøer.

Ikke minst har det pedagogiske akademiet vært en tydelig positiv kraft inn i videreutviklingen av meritteringsordningen, i vår årlige utdanningskonferanse, og i det strategiske arbeidet og tenkningen rundt hvordan vi skal jobbe videre med forbedring av utdanningene ved UiO. Her fortjener akademiet en stor takk for innsatsen!

Denne måten å arbeide på viser også at individuelle belønningsordninger kan ha store organisatoriske effekter. Akademiet bør derfor vokse og bli en enda viktigere kraft ved UiO.

Kanskje på tide å søke merittering?

Av Bjørn Stensaker
Publisert 2. juni 2023 10:23 - Sist endret 10. mai 2024 13:13
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO