Det handler om så mye mer enn pizza

Universitetet i Oslo har bestemt at all maten vi bestiller til møter og arrangmenter skal være bærekraftig. Tross innkjøringsproblemer og harselas: Cateringavtalen kutter utslippene fra mat med over 60 prosent. Mange er faktisk fornøyde. Samtidig er det rom for forbedring. Først publisert i VG

Klima- og naturendringene som verden står overfor, vil kreve betydelige adferdsendringer. Dette vet vi. Men det kan gjøre litt vondt. Det eneste vi vet med sikkerhet vil komme ut av klimatoppmøtet COP28 er budskapet om at det haster å kutte utslipp. Vi må gjøre mer enn bare å snakke om bærekraft – eller pizza. Vi må handle.

Det gjør vi med den nye cateringavtalen vår. Det er snakk om en innovativ avtale, som krever mye av både leverandørene og tilpasninger fra oss som bestiller fra den.

Men selv om vi har fått god, velsmakende og bærekraftig mat til mange arrangementer, er ikke slikt nybrottsarbeid uten utfordringer. Vi har opplevd forsinkelser, feil mat, litt usmakelig mat og for lite mat. To av fire leverandører er nye, og det tar tid å bli kjent med campusene våre. Når det er sagt forventer vi selvsagt at alt det praktiske skal fungere. Vi jobber mye med å forbedre tilbudet basert på tilbakemeldingene vi får, og vi har tett kontakt med leverandørene som også vil levere på bærekraft.

De praktiske problemene til tross, Universitetet har et ansvar om å ta bærekraft på alvor, og bidra aktivt for å redusere klimagassutslipp. Skal vi begrense effektene av klimaendringene må vi se på det større bildet og tørre å prøve ut nye og innovative løsninger.

Universitetet i Oslo har store ambisjoner om å gjøre vårt. Strategien vår slår fast at vi skal føre an i miljøarbeidet, både nasjonalt og internasjonalt, og være en rollemodell for andre institusjoner. Vi skal kutte egne utslipp med 50 prosent innen 2030 sammenliknet med 2018, og vi har en helhetlig klima- og miljøstrategi for å nå disse målene.  Dette er forankret i styret og vi har involvert mange i arbeidet.

I løpet av 4 år bestilles det møtemat ved UiO for opp mot 90 millioner kroner. Dette er offentlige midler, og vi er naturligvis opptatt av å bruke våre tildelte midler godt. Det gjør vi ved å bidra til både egne og statens krav for bærekraft. Samtidig er det rom for forbedring av leveransene, og vi skal gjøre alt vi kan for å tilfredsstille både kollegaer og studenter.

Av Svein Stølen, Mette Halskov Hansen
Publisert 7. des. 2023 18:23 - Sist endret 7. des. 2023 18:23
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO