«Forviklingar» for internasjonale studenter

Usikkerheten rundt innføringen av studieavgift for studenter utenfor EU/EØS er svært krevende. Proposisjonen som skal gi lovhjemmel for innkreving av en studieavgift skal etter sigende legges fram før påske. Unntak vil da bli presisert.

Implementeringen er krevende, og jeg har argumentert for en overgangsperiode. Slik blir det ikke. Kunnskapsdepartementet (KD) forventer iverksetting av det forventede vedtaket nå og understreker at implementeringen er institusjonenes ansvar. KD understreker videre at studieavgiften skal være kostnadsdekkende. Dette er svært tydelige politiske signaler. Vi skal selvfølgelig følge disse og også gjøre alt vi kan for å redusere omkostningene forbundet med iverksettingen; for oss selv og for de internasjonale studentene.

Vi må også se lengre. Hva betyr den nye nasjonale politikken for et internasjonalt orientert universitet? Jeg mener lovhjemmelen som vil bli fremlagt må bety at arbeidet med internasjonal utveksling må intensiveres. Det er ikke gradsstudentene som kommer til å sikre vår internasjonale profil på studiesiden i fremtiden. Det må være utvekslingsstudentene. Også her er signalene særdeles tydelige. Vi forventes å sikre at våre studentene får internasjonal erfaring. Det er jeg glad for. Det er viktig. Både Regjering og EU har som mål at 50 % av studentene skal på «utveksling». Det er et høyt tall som ikke uten videre er kompatibelt med våre klimamål. Digital internasjonal erfaring må derfor også utvikles videre.

Jeg er av den grunn glad for at vi har sendt søknad om videre støtte til vårt sterke europeiske universitet, Circle U. og jeg er veldig glad for arbeidet med å lage bærekraftige og langsiktige allianser på tvers av Afrika og Europa i regi av The Guild og ARUA. Dette er bare eksempler. Forskere ved Universitetet i Oslo arbeider med forskere i de fleste land globalt. Det er påkrevd i en tett sammenved verden. Her må utdanningssamarbeid også stå sentralt. Vi må ikke minst være med å bygge kompetanse og institusjoner i lav-inntektsland, men vi må altså gjøre det innenfor de til en hver tid gjeldende politiske rammene. For å være helt ærlig. Det er vanskelig å forklare det som nå skjer for våre mange gode internasjonale partnere - ikke minst når vi ser hvordan den norske økonomien utvikler seg i en krigstid.

De kostnadsdekkende prisene er HØYE! Min yngste er nettopp ferdig med juss på Kings College og betalte rundt 240 000 pr år. Hva betyr da de norske prisene? Jeg tror vi må stille oss spørsmålet om vi faktisk skal bruke ressurser på å prøve å tiltrekke oss internasjonale gradsstudenter om det ikke etableres gode nasjonale stipendordninger via andre deler av det helhetlige statsbudsjettet. Vi skal selvsagt bruke tid og involvere organisasjonen i disse diskusjonene, og basere diskusjonene på et så klart saksgrunnlag som mulig. Likevel; mye er i lufta nå og vi kan bare gjøre alt vi kan for å finne en så god vei videre som mulig.

Av Svein Stølen
Publisert 12. feb. 2023 19:17 - Sist endret 12. feb. 2023 19:17
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO