Nylig var det kick-off-seminar for INTED – Universitetet i Oslos Senter for tverrfaglig utdanning (SFU).
INTED har status som Senter for Fremragende Utdanning (SFU), og har fått midler fra HK-dir for å utforske hvordan man kan fremme tverrfaglig kompetanse hos studenter, og ikke minst hvordan man best designer tverrfaglig utdanning og undervisning.
Senteret er et samarbeid mellom MN-, HF- og SV-fakultetene, der man med utgangspunkt i Honours-programmet tar sikte på å være et kraftsenter for å utforske mulighetene som tverrfaglighet kan gi på utdanningsfeltet. Dette vil være til inspirasjon og støtte for mange forskere og undervisere på hele UiO.
Stimulere til åpen holdning til tverrfaglighet
INTED tenker at både kultur- og strukturtiltak er viktige for å fremme tverrfaglighet ved UiO. Gjennom dialog rundt hvordan man kan bygge kompetanse hos studentene slik at de kan integrere kunnskap og perspektiver fra ulike disipliner inn i forståelsen av – og løsningen på – ulike samfunnsutfordringer, ønsker senteret å stimulere til en mer åpen holdning til tverrfaglighet.
Da må nødvendigvis også forskerne og underviserne undersøke hvordan samarbeid på tvers av fagtradisjoner og vitenskapelige metoder best kan fungere, og hvordan det kan brukes til å utvikle god tverrfaglig utdanning – i praksis og ikke bare i teorien.
INTED vil også å være et strukturtiltak: Senteret tar utgangspunkt i erfaringene fra det eksisterende honours-programmet og søker å finne ut hvordan man best kan videreutvikle og oppskalere tverrfaglige tilbud.
Honours-programmet har i praksis stått i spissen for en større endringsprosess ved UiO der mulighetene for å utnytte vår store faglige bredde har resultert i en rekke nye tilbud. Disse inkluderer blant annet det nye bærekraftsertifikatet (uio.no) på BA, BA-studieprogrammet i filosofi, politikk og økonomi (uio.no) eller i digital økonomi og ledelse (uio.no).
Kartlegging av barrierer for tverrfaglighet
Strukturutfordringene ved UiO handler imidlertid om mer enn utformingen av det faglige innholdet i nye studieprogram. Det kan være mange (gode) faglige grunner til at forskere ikke ønsker å bruke tid på tverrfaglig undervisning. Men der hvor det oppstår gode ideer og initiativer, bør ikke universitetets strukturer sette en stopper for dem.
En administrativ gruppe sentralt på UiO er i gang med å kartlegge barrierene for tverrfaglig undervisning. Foreløpig er konklusjonen – kanskje ikke så overraskende – at mulighetene som allerede finnes bør tydeliggjøres, at administrative rutiner for samarbeid mellom institutter og fakulteter må forenkles, og at det ikke må straffe seg økonomisk å lage studier sammen på tvers av enheter.
Rammene rundt tverrfaglige initiativ må, med andre ord, oppleves som både stimulerende og støttende hvis vi skal klare å utvikle flere tverrfaglige studietilbud som også er robuste i et langsiktig perspektiv. Får vi til dette, svarer vi også ut mange av de utfordringene UiO møter fra politisk hold om å utdanne til det grønne skiftet og fremtidens teknologier og yrker.
Prosessen er i gang, og det vil komme mange anledninger til å delta i utformingen av de konkrete grepene som vi tror trengs for å lykkes.