Hvordan bygger vi ned barrierer for tverrfaglighet?

Tverrfaglig utdanning er etterspurt av studenter og samfunn, men det er utfordrende å få til. Det ville være bra å få flere studier og emner på UiO som kobler fag og disipliner på nye måter. Nå er flere initiativer i gang som skal hjelpe oss.

Bildet kan inneholde: skjorte, datamaskin, laptop, bord, sky.

UiOs nye SFU skal utforske hvordan man kan fremme tverrfaglig kompetanse hos studenter, og ikke minst hvordan man best designer tverrfaglig utdanning og undervisning. Foto: UiO/Jarli & Jordan

Nylig var det kick-off-seminar for INTED – Universitetet i Oslos Senter for tverrfaglig utdanning (SFU).

INTED har status som Senter for Fremragende Utdanning (SFU), og har fått midler fra HK-dir for å utforske hvordan man kan fremme tverrfaglig kompetanse hos studenter, og ikke minst hvordan man best designer tverrfaglig utdanning og undervisning.

Senteret er et samarbeid mellom MN-, HF- og SV-fakultetene, der man med utgangspunkt i Honours-programmet tar sikte på å være et kraftsenter for å utforske mulighetene som tverrfaglighet kan gi på utdanningsfeltet. Dette vil være til inspirasjon og støtte for mange forskere og undervisere på hele UiO.

Stimulere til åpen holdning til tverrfaglighet

INTED tenker at både kultur- og strukturtiltak er viktige for å fremme tverrfaglighet ved UiO. Gjennom dialog rundt hvordan man kan bygge kompetanse hos studentene slik at de kan integrere kunnskap og perspektiver fra ulike disipliner inn i forståelsen av – og løsningen på – ulike samfunnsutfordringer, ønsker senteret å stimulere til en mer åpen holdning til tverrfaglighet.

Da må nødvendigvis også forskerne og underviserne undersøke hvordan samarbeid på tvers av fagtradisjoner og vitenskapelige metoder best kan fungere, og hvordan det kan brukes til å utvikle god tverrfaglig utdanning – i praksis og ikke bare i teorien.

INTED vil også å være et strukturtiltak: Senteret tar utgangspunkt i erfaringene fra det eksisterende honours-programmet og søker å finne ut hvordan man best kan videreutvikle og oppskalere tverrfaglige tilbud.

Honours-programmet har i praksis stått i spissen for en større endringsprosess ved UiO der mulighetene for å utnytte vår store faglige bredde har resultert i en rekke nye tilbud. Disse inkluderer blant annet det nye bærekraftsertifikatet (uio.no) på BA, BA-studieprogrammet i filosofi, politikk og økonomi (uio.no) eller i digital økonomi og ledelse (uio.no).

Kartlegging av barrierer for tverrfaglighet

Strukturutfordringene ved UiO handler imidlertid om mer enn utformingen av det faglige innholdet i nye studieprogram. Det kan være mange (gode) faglige grunner til at forskere ikke ønsker å bruke tid på tverrfaglig undervisning. Men der hvor det oppstår gode ideer og initiativer, bør ikke universitetets strukturer sette en stopper for dem.

En administrativ gruppe sentralt på UiO er i gang med å kartlegge barrierene for tverrfaglig undervisning. Foreløpig er konklusjonen – kanskje ikke så overraskende – at mulighetene som allerede finnes bør tydeliggjøres, at administrative rutiner for samarbeid mellom institutter og fakulteter må forenkles, og at det ikke må straffe seg økonomisk å lage studier sammen på tvers av enheter.

Rammene rundt tverrfaglige initiativ må, med andre ord, oppleves som både stimulerende og støttende hvis vi skal klare å utvikle flere tverrfaglige studietilbud som også er robuste i et langsiktig perspektiv. Får vi til dette, svarer vi også ut mange av de utfordringene UiO møter fra politisk hold om å utdanne til det grønne skiftet og fremtidens teknologier og yrker.

Prosessen er i gang, og det vil komme mange anledninger til å delta i utformingen av de konkrete grepene som vi tror trengs for å lykkes.

Av Mette Halskov Hansen, Bjørn Stensaker
Publisert 18. sep. 2023 14:30 - Sist endret 18. sep. 2023 14:30
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO