I dag flagger vi for et fritt Ukraina

Russlands invasjon av Ukraina på denne dato for ett år siden er helt uakseptabel. Det finnes ingen unnskyldning for de enorme lidelsene Putins regime har påført det ukrainske folk. I dag tenker vi på de som kjemper, de som har flyktet, de har tapt sine nærmeste. Lidelsene er store.

Bildet kan inneholde: himmel, vind, elektrisk blå, det er det ikke, vinge.

Det motsatte av kjærlighet er ikke hat, men likegyldighet - et sterkt sitat av Eli Wisel som mottok Nobels Fredspris i universitetets aula i 1986. Sitatet forplikter. Vi må vise det motsatte av likegyldighet. Vi må vise kjærlighet, støtte, sympati og vi må handle; hver eneste dag.

Derfor gjør vi som universitet det vi kan for våre ukrainske studenter og for våre ukrainske kollegaer. Vi kan gjennom det bidra til å sikre den hjernekraften og de institusjonene som er påkrevd når Ukraina en dag skal bygges opp igjen. Vi gjør dessuten det vi kan for å spre kunnskap om Ukraina og om Russlands invasjon, og for å spre kunnskap om Ukrainsk kultur og språk.

Tusen takk til alle som gjennom det siste året har engasjert seg og bidratt. Det er ikke over. Vi trenger fortsatt deres engasjement. I dag går tankene våre til det ukrainske folk.

Av Svein Stølen
Publisert 24. feb. 2023 00:01 - Sist endret 24. feb. 2023 00:01
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO