Kunstig intelligens krever pedagogisk intelligens

CHAT GPT vil uten tvil bidra til å endre måtene vi underviser, vurderer og eksaminerer studentene på. Dette er en mulighet for både ny læring og ny eksperimentering. 

Person sett i profil hvor hode smuldrer opp i mindre biter

Det har vært skrevet og ment mye om CHAT GPT siden roboten ble sluppet for fri testing. For de av oss som har testet den ut, er det ikke vanskelig å se at dette verktøyet vil kunne være en drivkraft for endring av undervisning og læring. Det har heller ikke manglet på dommedagsprofetier, og forslag om retur til penn og papir når eksamen skal unnagjøres. 

Pedagogisk nytenkning

Med et arbeidsliv som sannsynligvis vil omfavne kunstig intelligens på mange flere områder enn der teknologien allerede brukes i dag, hjelper vi imidlertid ikke våre studenter inn i en ny arbeidssituasjon og jobbhverdag hvis ikke de også blir eksponert for, kan bruke og kritisk vurdere områder der denne teknologien vil være relevant. Vi kan også helt sikkert utnytte CHAT GPT og annen kunstig intelligens for å forbedre våre egne utdannings- og læringsprosesser. Dette krever imidlertid nytenkning – pedagogisk nytenkning. 

Universitetet i Oslo har allerede i dag altfor mange skoleeksamener. Å demme opp for bruken av CHAT GPT med å innføre enda flere skoleeksamener, er ikke fornuftig. For det første bidrar det til at vi bruker enda mer ressurser på eksamen i stedet for å fokusere på studentenes læring. For det andre er skoleeksamen ikke akkurat en testsituasjon som mange studenter vil finne relevant i et senere yrkesliv, og for det tredje innebærer flere skoleeksamener en passiv tilnærming til de muligheter som kunstig intelligens kan gi høyere utdanning. 

Seminarer for ideutveksling

Fokuset på eksamen dreier også oppmerksomheten vår bort fra de mange muligheter som kunstig intelligens kan åpne opp for – i undervisningen, i tilbakemelding, til informasjonsinnhenting, og ikke minst til å styrke de kritiske dialogene og kunnskapsvurderingene som vi helst ønsker å bruke mer av tiden på. For å starte denne kreative og konstruktive tenkingen omkring hvordan CHAT GPT kan fornye undervisning og læring vil Universitetet i Oslo denne våren, i regi av LINK Senter for læring og utdanning med god støtte fra andre ressursmiljøer og ressurspersoner, arrangere en serie av åpne seminarer hvor ideer kan utmeisles, og ikke minst, bli konkretisert. For en oversikt over seminarene og temaene se lenke her.

Her bør muligheten til å få stimulert den pedagogiske intelligensen absolutt være tilstede!

 

 

Av Bjørn Stensaker
Publisert 7. feb. 2023 07:10 - Sist endret 10. feb. 2023 08:16
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO