Kunstig intelligens og konsekvensene for eksamensavvikling

UiO arbeider langs flere spor for å svare ut de utfordringer som kunstig intelligens kan ha for eksamensavviklingen. Et første grep handler om å tydeliggjøre hvordan dagens reglement skal fortolkes i lys av verktøy som ChatGPT. (Først publisert i Uniforum)

Bildet kan inneholde: azure, gest, font, lykkelig, elektrisk blå.

Dagens reglement understreker at eksamensbesvarelser skal være studentens eget selvstendige arbeid og resultatet av studentens egen læring og arbeidsinnsats. Studentene skal oppgi alle kildene de bruker i besvarelsen sin.

Universitetet i Oslo mener det ikke er hensiktsmessig å endre selve regelverket, men vil informere mer konkret om bruken av ChatGPT og tilsvarende verktøy i lys av dagens eksamensreglement. Et sentralt punkt her er nettopp om teksten som leveres inn er studentenes egen. 

Skal teste plagiatverktøy

Det andre grepet handler om hva som er en original eksamens­besvarelse, og hvordan det kan verifiseres. Foreløpige tester antyder at tekster produsert av ChatGPT kan fanges opp ved hjelp av eksisterende plagiatverktøy, og at det dermed finnes muligheter for å avdekke hvorvidt en tekst er generert av kunstig intelligens.

Universitetet i Oslo vil teste dette ut ytterligere i tiden som kommer. Resultatene fra dette arbeidet vil ha stor interesse for både fagmiljøene som avgjør eksamens­former og ikke minst studentene selv.

Ser på eksamensavviklingen

Det tredje grepet er hvorvidt eksamenslokalene våre kan utnyttes mer effektivt. Dette gir større trygghet for kapasiteten vår til å arrangere eksamener som krever kontroll av hjelpemidler.

Her kan det være noen kapasitetsgevinster, men dette avhenger av at fakultetene utviser større fleksibilitet når det gjelder tidsbruken som formelt avsettes til eksamensavvikling (kortere eksamener vil gi større kapasitet), og periodene eksamen eventuelt avvikles innenfor.

Muligheter for kompetanseutvikling

Det fjerde grepet er imidlertid det viktigste, og handler om langsiktighet.

Kunstig intelligens vil helt sikkert bli videre utviklet i årene som kommer og vil ventelig bli en del av den mangfoldige teknologiske verktøykassen som inngår både i høyere utdanning og i arbeidslivet.

Kompetanseutvikling knyttet til hvordan teknologien kan brukes som en del av læringsprosessene, hva som er konsekvensen for undervisnings- og vurderingsformer, og hvordan vi utnytter teknologien til å styrke ferdighetene og kompetansen vi ønsker at studentene skal sitte igjen med, vil her være sentralt.

Mangfoldige vurderingsformer er viktig for å sikre utvikling av ulike ferdigheter og kompetanser. Dette arbeidet må pågå kontinuerlig, og er delvis uavhengig av hvilke teknologier som til enhver tid blir utviklet.

Ressursside på LINK

LINK har forøvrig opprettet en egen ressursside her for de som er nysgjerrige på å lære mer om kunstig intelligens - og hva konsekvensene kan være for undervisning, vurdering og eksamen. Sammen med lignende ressurssider som fakultetenes egne fagnære læringssentre har utarbeidet, er disse sidene en mulighet til både å lære mer og dele erfaringer på tvers ved UiO. 

 

Av Bjørn Stensaker
Publisert 8. mars 2023 15:08 - Sist endret 9. mars 2023 21:01
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO