Populære sommerprosjekter gir forskertrening og arbeidserfaring

Nylig var det årsavslutning for to innovative utdanningstilbud ved de tverrfaglige satsingene UiO:Livsvitenskap og UiO:Energi og miljø. Totalt 78 studenter har brukt sommeren til å fordype seg i forskningsprosjekter om alt fra insekter til kartlegging av havkabler og rørledninger.

Bildet kan inneholde: bord, bygning, stol, interiørdesign, sosial gruppe.

Fra årsavslutningen for sommerprosjektene til UiO:Energi og miljø. Foto: UiO/Edda Eline Fuhr

UiO:Energi og miljø og UiO:Livsvitenskap har lyst ut sommerprosjekter hvert år siden 2018. Gjennom ordningen får studenter stipend til å bidra på sommerprosjekter som er utviklet av UiOs forskere. De får med andre ord både prøve seg som forskere og skaffe seg relevant arbeidserfaring.

Sommerprosjektene har vist seg stadig mer populære siden oppstarten. Hos UiO:Energi og miljø er det per nå delt ut totalt 100 stipender. Tilsvarende tall for UiO:Livsvitenskap er 282. Søkertallene er høye.

Tverrfaglige og samfunnsrelevante prosjekter

Årets sommerprosjekter hos UiO:Energi og miljø har involvert forskere og studenter på tvers av fagdisipliner. De har blant annet jobbet med elektrokjemisk energikonvertering, spill om klima, trender og spenninger i det plantebaserte kjøttmarkedet samt delingsøkonomi.

Bildet kan inneholde: bildesign, gulv, offentlig område, bord, gulvbelegg.
Fra årsavslutningen for sommerprosjektene til UiO:Livsvitenskap. Foto: UiO/Torunn Vistnes Espe

Studentene får utforske hvordan kunnskapen de har tilegnet seg i løpet av graden sin kan brukes til klima- og energirettede formål, og gjerne i en litt annen kontekst enn det de er vant med. Man får altså bidra til noe samfunnsrelevant og skaffe seg ny og spennende kunnskap.

Hos UiO:Livsvitenskap har studentene brukt sommeren til å fordype seg i blant annet gjær, lav, genteknologi, aminosyrer og dosering av medisiner. Utgangspunktet er alltid en samfunnsutfordring innen helse eller miljø, og prosjektene skal helst gi studentene innsikt i tverrfaglig forskning og samarbeid. Flertallet av studenter har prosjekt ved en annen enhet enn der deres ordinære studieprogram hører til, noe som bidrar til å utvide studentens nettverk og fagforståelse.

Innovasjon i utdanning: Kontinuerlig utviklingsarbeid

Ordningen med sommerstipender er et godt eksempel på en type innovasjon i utdanningstilbudet ved UiO som krysser av på flere bokser: Tverrfaglig samarbeid, relevant arbeidserfaring, bidrag til løsninger på konkrete samfunnsutfordringer samt den bredere bærekraftagendaen.

Innovasjon i utdanning er å tenke nytt om fag, formidling og læring. Mye skjer rundt på fakultetene, i våre satsinger, og ved UiOs mange sentre, herunder SFU.

Vi trenger imidlertid å bli bedre på å formidle det som skjer – både i form av våre formelle utdanningstilbud, uformelle og mer praktisk orienterte initiativ som sommerprosjektene, og konkret bistand til de studenter som ønsker å gjøre innovative ideer om til nye produkter og tjenester.

Her er det flere initiativ på gang ved UiO som både vil synliggjøre hva vi konkret tilbyr, og ikke minst gjøre det lettere for studentene å involvere seg fremover.

Av Bjørn Stensaker
Publisert 18. okt. 2023 12:55 - Sist endret 18. okt. 2023 12:57
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO