Samarbeid for å nå målene

Bærekraftsagendaen kan ikke havne i geopolitikkens skygge. Vi trenger sterke partnerskap for å nå bærekraftsmålene (SDG 17) - nasjonalt og internasjonalt. Likeverdige partnerskap med afrikanske institusjoner en del av det.

Svenske rektorkollegaer er sterkt kritiske til den svenske regjeringens nylige vedtak om å forkorte funksjonstidene til de eksterne medlemmene i deres styrer. Frykten er mer politisk styring og mindre institusjonell autonomi. Argumentet fra regjeringens side er den svært krevende sikkerhetspolitiske situasjonen. Den må selvfølgelig tas svært alvorlig, samtidig er det grunn til bekymring dersom internasjonalt samarbeid generelt og ikke minst bærekraftsagendaen havner i geopolitikkens skygge. Ansvarlig internasjonalisering er på de fleste regjeringers agenda. Det er bra, men må ikke føre til en betydelig nedkjølingseffekt. Vi trenger sterke partnerskap for å nå målene (SDG 17) - nasjonalt og internasjonalt. Dette arbeidet kan ikke svekkes - selv ikke i en krevende de tid.

Jeg ser derfor frem til mitt første besøk til Universitetet i Pretoria og deres Future Africa Campus kommende uke. Jeg skal blant annet bidra i et ordskifte om The value and voice of African science on a global stage under Africa Week 2023 - Open Africa, Open Science. Det blir ikke minst hyggelig å treffe min gode rektorkollega og UiO-alumni, Tawana Kupe, igjen. Vi kan feire at det er sendt inn to forslag til ARUA - The Guild Clusters of excellence med våre to universiteter som co-leads denne uken. Responsen dette initativet har fått siden Åse Gornitzka var «første beveger» høsten 2017 er til å få frysninger av. Langsiktige, likeverdige institusjonelle samarbeid mellom minst tre universiteter i tre ulike afrikanske land, og minst to universiteter i to ulike europeiske land - og ikke bare ARUA og The Guild partnere - mye bredere. Endelig beslutning tas i Brussel i Juni, på Norway House; under et stort arrangement med representanter fra et tredvetall universiteter fra Afrika og Europa. Dette kommer til å sette varige spor.

Åpen vitenskap har selvfølgelig sine begrensninger. Så åpent som mulig, så lukket som nødvendig har vært og må være vår retningsviser. Her gjelder det som i så mange sammenhenger om å finne en riktig balanse.

Av Svein Stølen
Publisert 20. mai 2023 09:52 - Sist endret 20. mai 2023 09:56
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO