Samskaping gir kvalitet

Skal vi skape studentaktivitet og -engasjement i utdanningene våre må vi jobbe systematisk med å inkludere studentene tidlig, gi dem tillit og et tydelig ansvar.

Bildet kan inneholde: bord, datamaskin, møbler, personlig datamaskin, laptop.

Det er bred enighet i forskningen om at studentaktivering, -deltakelse og inkludering gir økt læring og bedre kvalitet i utdanningene våre. Det kritiske spørsmålet handler selvsagt om hvordan vi kan få det til i praksis. Mange undervisere opplever at deres initiativ ikke alltid møtes med engasjement og interesse fra studentene selv, og at dreininger i undervisningen i retning av aktivisering og deltakelse faktisk møter en del motstand fra studentene.

Sett fra et studentståsted er forklaringen på dette fenomenet en vanskelig studentøkonomi, behovet for å arbeide ved siden av studiene og et generelt høyt tidspress som resulterer i minimalistiske læringsstrategier. At de nasjonale budsjettforhandlingene denne høsten synes å gi studentene mer å rutte med i l lommeboka er derfor veldig bra – det kan legge grunnlag for bedre livskvalitet hos studentene, men ikke minst skape bedre betingelser for læring.

Økonomi er likevel neppe den eneste forklaringen på varierende studentdeltakelse og -engasjement. Måtene vi som universitet kan legge til rette for deltakelse har også stor betydning. Det hjelper neppe på studentdeltakelsen hvis ikke studentene selv kan være med å definere hvordan samarbeidet skal skje. Her har det skjedd flere positive endringer de seneste årene, og mange initiativ har vært tatt som legger opp til en bedre dialog og et reelt samarbeid for å skape studentdeltakelse. Våre Sentre for Fremragende Utdanning (SFU) har i flere år arbeidet målbevisst for å styrke studentdeltakelsen, eksempelvis gjennom at studentene selv deltar i ledelsen av sentrene og selv organiserer ulike aktiviteter. Vi har nettopp bak oss en veldig vellykket Utdanningskonferanse i forrige uke, der studentene selv organiserte flere av debattene og sesjonene. Studentinnovasjonsarbeidet ved UiO har siden oppstarten hatt som kjennetegn at studentene selv får – og tar – en aktiv rolle i organisering og ledelse av aktivitetene. Innen Circle U. har vi nylig engasjert flere «Student Fellows» som på linje med ansatte gis tillit for å ta initiativ og skape nye aktiviteter. Bruken av læringsassistenter ved UiO synes også å bli institusjonalisert ved mange fakulteter. UiO arbeider også – i nært samarbeid med Studentparlamentet – med å bedre rutinene og praksisene for hvordan vi på institutt og fakultetsnivå kan styrke deltakelse og engasjement i fagutvalg, råd og ulike beslutningsorgan.

Det som er viktig hvis vi skal løfte deltakelsen hos studentene, er at de blir inkludert tidlig i prosessen, at de selv kan være med på å definere utfordringene som skal løses, og at de blir gitt ansvar og får tillit til å utforske nye formater for deltakelse. Samskaping med studentene gir kvalitet – vi må bare sørge for at studentene er med i prosessen fra starten!

Av Bjørn Stensaker vise-rektor utdanning
Publisert 4. des. 2023 17:06 - Sist endret 4. des. 2023 17:07
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO