Utdanningssolidaritet er i vår egeninteresse

Debatten om innføringen av studieavgift for internasjonale studenter utenfor EU/EØS går høyt. Vi har få problemer med at det innføres en avgift for studenter fra høyinntektsland, men vi finner det svært problematisk at vi raskt og effektivt nå stenger studenter fra lavinntektsland ute. For studentenes del, men også for vår egen (først i Dagsavisen).

«We must learn to swim together or we will collectively sink». Sitatet er fra Adam Habib, direktør ved SOAS University of London, en av verdens ledende institusjoner på studier av Asia, Afrika og Midtøsten. Sitatet viser til at samfunnets utfordringer knyttet til klima, miljø, energi, helse, befolkningsvekst, migrasjon, matforsyning med mere er store og sammenkoplede. Disse kan ikke løses lokalt, hverken i vår del av verden eller ved å sende ballen videre til andre deler av verden og lukke øynene. Verden er for tett sammenvevd til det. Møte med krisene krever kunnskap, kapasitet, ekspertise og kompetente institusjoner i hele verden, også i lavinntektsland. Det må vi i de rikeste landene bidra til; blant annet gjennom:

- å utvikle langsiktige, likeverdige partnerskap mellom institusjoner i lavinntektsland og høy-inntektsland, med fokus på å styrke institusjonene i lavinntektslandene. Dette skal bidra til å sikre at høy kvalitet og kapasitet utvikles i en lokal nasjonal kontekst. EUs samarbeid med Den afrikanske union om «The AU-EU innovation agenda» hvor UiO har vært en aktiv pådriver, peker i riktig retning.

- å utvikle bedre, mer robuste og helhetlige digitale utdanningstilbud for mennesker som blir stengt inne i land eller regioner på grunn av krig, konflikt og undertrykkelse.

- å sikre utdanning av enkeltmennesker fra lavinntektsland ved fortsatt å ønske dem hjertelig velkommen til norske institusjoner på gode betingelser. Kandidatene vi utdanner tar i betydelig grad med seg både kompetanse og sterke bånd til norske institusjoner tilbake. Det er ikke få av våre tidligere kandidater som har vært med å bygge institusjoner i hjemlandet.

Vi trenger en helhetlig og gjennomtenkt politikk som sikrer internasjonal solidaritet, også innen utdanningsfeltet. Vi må unngå silotenkning og at politikk rulles ut uten vurdering av konsekvensene.

Studieavgiften for studenter utenfor EU/EØS som innføres i en del av statsbudsjettet, må følges opp med stipendordninger for studenter fra lavinntektsland i en annen del av statsbudsjettet. Mange av samfunnets utfordringer er globale. De når hvert hjørne av verden fortere enn vi liker. Vi må være med å bygge kompetanse og kapasitet i lavinntektsland. Det er i vår egeninteresse. Vi må svømme sammen.

Av Svein Stølen, Åse Gornitzka
Publisert 26. mars 2023 09:32 - Sist endret 26. mars 2023 09:32
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO