Våre europeiske partnere samles i Oslo

Globalt samarbeid og global konkurranse karakteriserer forskning og kunnskapsutvikling. UiO forholder seg svært aktivt til Europa. Kommende uke får vi besøk av ledelsen ved 30 europeiske toppuniversiteter. Vi er vertsskap for generalforsamlingene både til Circle U. og The Guild of European Research-Intensive Universities.

Bildet kan inneholde: font, linje, sirkel, parallell, logo.

Vi gleder oss til å ta imot våre åtte partneruniversiteter i Circle U. onsdag. Temaet for rektorenes møte er innovasjonsdistrikter, studentinvolvering og vyer for Circle U. på lang sikt. Under generalforsamlingen torsdag formiddag vil temaene være knyttet til avslutningen av pilotfasen og oppstarten av neste fase av vårt europeiske universitet. Hva har vi fått til på tre år? Hva har vært vanskelig og hvordan bruker vi lærdommen til å styrke båndene mellom institusjonene ytterligere? Hvordan kan vi involvere langt flere studenter og ansatte i de neste 5 årene?

Torsdag ettermiddag tar vi så imot våre 20 partneruniversiteter i The Guild. Vi skal diskutere prioriteringer for det kommende året. Arbeidet med det neste rammeprogrammet vil helt klart stå sentralt. Vi vil også reflektere rundt trender i Europeisk og global forskningspolitikk. Fredag får vi besøk av statsråd Sandra Borch som vil innlede til diskusjon rundt forskningspolitikk i Europa og Norge og statssekretær i UD, Bjørg Sandkjær, som vil presentere arbeidet med ny Afrika-strategi og med det innlede til diskusjon rundt kunnskapssamarbeid med Afrika. Kunstig intelligens og ansvarlig internasjonalisering er deretter temaer, før fredagen avsluttes med selve generalforsamlingen.

Av Svein Stølen
Publisert 22. okt. 2023 19:52 - Sist endret 23. okt. 2023 10:43
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO