Akademisk frihet og demokrati, prisvinnere og æresdoktorer

Det er bare å glede seg til 2. september. Da er det årsfest, og mye å engasjere seg i. Vi feirer tradisjonen tro noen av våre fremste kollegaer og studenter, og deler ut Universitetets priser i en stor seremoni i Aulaen. Vi feirer også at akademia er et globalt fellesskap og utnevner i samme seremoni 17 nye æresdoktorer.

Bildet kan inneholde: hvit, svart, vindu, stående, svart-hvitt.

Jeg gleder meg!

Med andre ord: en rekke arrangementer for studenter, kollegaer og andre interesserte både på Blindern og i lokalene våre i sentrum.

Møt UiOs prisvinnere og æresdoktorer

Det er et stort privilegium å få dele ut priser til egne fremragende kollegaer. Konkurransen er hard og du kan starte dagen med å møte årets prisvinnere som serverer smakebiter under et frokostarrangement. Her får du korte foredrag om alt fra siste nytt om kosmisk bakgrunnsstråling til hvordan det er å forske på Midtøsten.

Det blir også unike muligheter til å møte og høre våre nye æresdoktorer som gjennom selve kreeringene og gjennom forelesninger 2. september og dagene etter blir en del av vårt kollegium. Verdensledende internasjonale forskere, fra hele bredden av UiOs fagområder. Med de 17 som kreeres 2. september, har UiO tildelt totalt 510 æresdoktorater siden ordningen ble initiert i 1902.

Akademisk frihet og demokrati

Akademisk frihet kan ikke tas for gitt. Presset på denne fundamentale friheten er betydelig og kanskje økende. Politikere og universitetsledere må kontinuerlig være på vakt, stå opp for og røkte dette fundamentet for universitetet som institusjon. Derfor er det viktig for vårt rektorat å sette temaet og koplingen til vårt demokrati på agendaen under vår «siste» årsfest. Mer informasjon om arrangementet finner du her.

Kristine Bonnevie markeres med foredrag om Ki

Det er fint å hedre Norges første kvinnelige professor, Kristine Bonnevie, på UiOs årsdag. Årets forelesninger holdes av Mackenzie Mathis og Matteo Fumagalli. Temaet er hvordan kunstig intelligens hjelper oss med å forstå oss selv og naturen rundt oss. Hva kan kunstig intelligens fortelle oss om hvordan hjernen vår fungerer, og om sammenhengen mellom menneskelig evolusjon og smittsomme sykdommer?

Forelesninger med Kavliprisvinnerne

Vi gleder oss videre over at Kavliprisvinnernes forelesninger holdes på UiO og Oslo Universitetssykehus (OUS) på vår 213-årsdag. De bidrar med det godt til vår feiring av kunnskap og grensesprengende fremragende forskning. Prisene deles ut innen nevrovitenskap, nanovitenskap og astrofysikk.

Selve årsfestseremonien

Skal vi virkelig feire, så gjør vi det selvsagt i aulaen og den andre september feirer hva universitetet er. Vi feirer forskning, utdanning, formidling og innovasjon gjennom universitetets priser. Vi markerer at universitetet er de lange linjers institusjon gjennom forskningsprisene; en som kan gå til de eldste, en for yngre forskere, fire kongens gullmedaljer til de beste doktorander og tre bærekraftspriser til de fremste mastergradsstudenter. Det er fint og viktig at hele generasjonsprosjektet hedres samtidig fra samme scene.

Og vi feirer altså at universitetet er en del av et globalt akademisk fellesskap gjennom selve utnevnelsen av 17 nye æresdoktorer.

Kunnskap og kultur er knyttet tett sammen ved Universitetet i Oslo. Under årsfesten er det Universitetets symfoniorkester, Kvindelige Studenters Sangforening og en av Norges fremste pianister (og UiO-venn) Thormod Rønning Kvam som står for de kunstneriske innslagene.

Det er bare å melde seg på gjennom denne lenken.

Av Svein Stølen
Publisert 25. aug. 2024 10:27 - Sist endret 26. aug. 2024 13:23
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO