Klima, miljø og bærekraft: Dette skal vi prioritere i 2024

Med 32 nye tiltak skal UiO fortsette arbeidet med å styrke forskning, undervisning, samfunnskontakt og formidling om klima, miljø og bærekraft. Vi skal få ned egne utslipp og forbedre naturmangfoldet på campus.

En kvinne ikledd blå kjole og en mann med rød t-skjorte og sorte shorts går og snakker sammen i grønne omgivelser.

Foto: Jarli & Jordan/UiO

UiO har en ambisiøs helhetlig klima- og miljøstrategi mot 2030 med en tilhørende tiltaksplan som verktøy. Den revideres årlig og nå er planen for 2024-2025 på plass.

Les den reviderte tiltaksplanen for klima, miljø og bærekraft.

Den reviderte planen er basert på forslag og innspill fra ansatte, studenter og fagforeninger, og det har vært høringsrunde og diskusjoner i flere fora. Takket være alle disse bidragene har vi nå en tiltaksplan som er mer konsis og tydelig enn den forrige, og som vi tror legger et godt grunnlag for å intensivere bærekraftarbeidet ved UiO.

Fremfor å ramse opp alt som skjer på de forskjellige enhetene om temaet – og det er mye! – omfatter planen bare nye tiltak for 2024-25. Etter råd fra UiOs internrevisjon gjør vi det også tydeligere hvordan tiltak skal følges opp, og hvem som har ansvar for å sikre at det skjer. Vi skal også sikre at det settes av tilstrekkelig med ressurser til at planen kan gjennomføres. Håpet og målet er at arbeidet med klima, miljø og bærekraft skal bli best mulig integrert i hele organisasjonen, som del av kjernevirksomheten og den daglige driften.

Stort skritt nærmere Bærekrafthuset

I året som har gått er vi kommet et skritt nærmere etableringen av Bærekrafthuset (som det foreløpig kalles) – som enhet og som faglig arena for å forsterke forskning, utdanning og samfunnskontakt på bærekraftfeltet. Arbeidsgruppen for Bærekrafthuset la frem sin rapport i oktober, og siden da har rektoratet hatt møter med lederne fra Senter for utvikling og miljø (SUM), Senter for tverrfaglig kjønnsforskning (STK), de tre tverrfaglige satsingene UiO:Energi og miljø, UiO:Demokrati, UiO:Livsvitenskap, dekaner, Studentparlamentet og fagforeningene. Vi har også hatt et allmøte for de ansatte på SUM og STK. Vi fortsetter med individuelle møter med alle fakultetene og museene om mulighetene og interessene for å bygge en enhet for Bærekraft. Det er de faglige mulighetene som står i sentrum for disse samtalene, og det diskuteres også hvordan det nåværende Farmasibygget etter hvert kan bli ombygget til Bærekrafthuset.

Høsten 2024 vil vi legge fram et forslag til universitetsstyret om organiseringen av en slik enhet.

Utdanning om klima, miljø og bærekraft bygges ut

På utdanningsfeltet skal vi fortsette å utvikle flere tverrfaglige studietilbud, og vi håper også at arbeidet med å bringe bærekraftperspektiver inn i de etablerte, disiplinbaserte utdanningene styrkes. Vi skal forbedre de administrative rutinene for samarbeid på tvers av fakulteter, og synliggjøre mulighetene som allerede finnes for å etablere undervisning i samarbeid mellom fakulteter. Det skal utvikles pilotprosjekter for etter- og videreutdanning i dialog med aktører i offentlig og privat sektor. UiO har som tverrfaglig breddeuniversitet et stort potensial her.

Eksempler på andre miljøtiltak

Nesten alle universiteter i Norge tar betalt for parkering. Det ønsker vi at UiO også skal gjøre. Vi regner med å innføre parkeringsavgift på campusene i løpet av 2024. Pengene som kommer inn skal brukes på miljøtiltak, eksempelvis forbedring for syklister (parkering, vask, lading, avlåste områder), og vi skal forsøke å få en bedriftsavtale med Ruter som gir rabatt på månedskort. I 2024 vil det komme nye retningslinjer for tjenestereiser, og det skal bli enklere å gjenbruke på UiO. Tiltakene vil bli drøftet med fagforeningene.

Digitale fotavtrykk

UiO har som mål å redusere energibruken vår med 30 prosent innen 2030, sammenliknet med 2018-nivå. Vi er på god vei mot å nå dette målet, og det kommende året skal solceller og solskjerming bidra ytterligere. I 2024 skal det også utarbeides tydelige retningslinjer for å ivareta klima og miljø i alle våre bygge- og rehabiliteringsprosjekter. Det er økt oppmerksomhet om den raskt voksende energibruken knyttet til bruk og lagring av data, og vi skal utvikle retningslinjer i organisasjonen for å redusere det digitale klimafotavtrykket.

Som universitet og offentlig institusjon har vi et stort ansvar for å bidra til lavere utslipp og en kunnskapsbasert omstilling. I dette arbeidet trenger vi hele organisasjonen, og vi vil takke alle studenter og ansatte som bidrar.

Av Mette Halskov Hansen
Publisert 26. feb. 2024 14:09 - Sist endret 26. feb. 2024 14:09

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.