Ny handlingsplan skal styrke innovasjonsarbeidet

Vi ønsker at UiOs nye handlingsplan for innovasjon bidrar til at forskere og studenter innen alle fakulteter og fagmiljøer engasjerer seg i innovasjonsaktiviteter i enda større grad enn i dag.

Blant tiltakene er økt synliggjøring, kompetanse- og kapasitetsbygging og tettere samarbeid med aktører utenfor UiO.

Arbeidet med handlingsplanen har tatt utgangspunkt i UiOs brede innovasjonsforståelse, som handler om at kunnskap skal komme samfunnet til gode på flere ulike måter og at hele universitetet har potensial til å bidra til innovasjon.

Handlingsplanen gjelder for hele UiO og skal følges opp både sentralt og ved fakultetene. Oppfølgingen skal ta hensyn til at det er stor variasjon i hvordan ulike fagområder ved universitetet bidrar til at kunnskap tas i bruk, og tiltakene skal tilpasses de enkelte fagområdenes og enhetenes egenart og behov.

UiOs brede innovasjonsforståelse

Innovasjonsbegrepet ved UiO er diskutert og revidert i flere runder opp gjennom årene. Det har ledet frem til en utvidet forståelse av innovasjon, som omfatter prosesser som tar ulike former og bidrar til å skape verdi for samfunnet i bred forstand. Det kan eksempelvis være løsninger på samfunnsutfordringer, eller utvikling og fornyelse i offentlig og frivillig sektor så vel som i privat næringsliv. Innovasjon som ikke har et direkte kommersielt motiv, men retter seg mot å løse samfunnsutfordringer eller møte samfunnsmessige behov, kalles gjerne for samfunnsinnovasjon ved UiO.

Prioriterte tiltaksområder

I tillegg til god styring og oppfølging av arbeidet med å gjennomføre planen, skal det jobbes med økt synliggjøring av eksisterende aktiviteter og ressurser på innovasjonsområdet ved UiO, både internt og eksternt. Ansatte og studenter skal sikres tilbud om opplæring og støtte som bidrar til kompetanse- og kapasitetsbygging, og støttestrukturer og insentiver for innovasjon ved universitetet skal videreutvikles. Det skal også jobbes med en styrking av UiOs posisjon i økosystemet for innovasjon gjennom å utvikle mer og tettere samarbeid med eksterne partnere innenfor både privat, offentlig og frivillig sektor.

Et godt grunnlag for økt innovasjonsinnsats

Å bidra til at kunnskap tas i bruk har lenge vært et strategisk satsingsområde ved UiO, og vi har flere virkemidler, støttestrukturer og sterke fagmiljøer innenfor innovasjon som gir oss et godt grunnlag for arbeidet med handlingsplanen. Blant annet er vi medlem av Kunnskapsbyen i Oslo (Oslo Science City), som er Norges første innovasjonsdistrikt og et hovedgrep for å styrke bidraget vårt til innovasjon og verdiskaping både regionalt og nasjonalt.

Vi har et teknologioverføringskontor, Inven2, som vi eier sammen med Oslo Universitetssykehus, og Det medisinske fakultet og Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet har i fellesskap etablert Veksthuset for verdiskaping som en innovasjonsenhet for livsvitenskap, helse og teknologi. Inven2 og Veksthuset er blant de mange aktørene i Forskningsparken, som fungerer som møteplass og fellesskap for virksomheter innenfor næringsliv, forskning og høyere utdanning.

UiO har flere interne finansieringsordninger for innovasjon, og det finnes en rekke tilbud innenfor innovasjon og entreprenørskap for studenter. Et nytt tilbud fra høsten 2024, er innovasjonssertifikatet som gir studenter på bachelornivå mulighet til å lære om hva innovasjon er, hvordan det skjer i praksis og hvordan det påvirker samfunnet.

Handlingsplanen bygger på det grundige arbeidet til en bredt sammensatt intern arbeidsgruppe, og ledere, ansatte og studenter ved fakultetene har vært involvert underveis.

Se hele handlingsplanen (.pdf)

Av Per Morten Sandset
Publisert 28. juni 2024 09:05 - Sist endret 28. juni 2024 09:06
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO