Økt samarbeid mellom UiO og taiwanske universiteter

Vi utvider og institusjonaliserer samarbeid med universiteter på Taiwan.

Bildet kan inneholde: smil, bord, eiendom, frakk, menneskelig.

Deler av UiOs delegasjon på besøk hos National Taiwan University. Foto: Joy Chang.

Det siste halve året har vi sammen med forskere og undervisere fra MatNat, SV og HF forberedt en faglig reise til Taiwan. Vi startet med å kartlegge sampubliseringer mellom forskere ved UiO og universiteter i Taiwan, og deretter inviterte vi noen av disse til å utforske videre muligheter og interesser for samarbeid gjennom forberedende faglige, digitale møter.

Resultatet ble at vi i mai reiste til Taiwan sammen med UiO-forskere som jobber med nanoteknologi og materialvitenskap, informatikk, forskning på demokrati og andre styreformer, samt en av språklærerne fra vårt studium i kinesisk språk.

Møte med fremragende og internasjonale fagmiljøer

I løpet av fire dager besøkte vi to forskningsinstitutter og fire universiteter, og vi traff representanter for Taiwans utdanningsdepartement. Vi hadde møter med lederne ved institusjonene, men det viktigste var at alle forskerne fra UiO hadde egne faglige møter med flere miljøer, alle fremragende og med internasjonalt gjennomslag innen sitt område.

Vi besøkte blant annet National Tsing-Hua University (NTHU), som ligger rett ved velkjente Hsinchu Science Park. Den omtales ofte som «The Silicon Valley of Taiwan» og er et verdensledende knutepunkt for teknologiforskning og industriell innovasjon.

NTHU er svært internasjonalt orientert universitet som tilbyr halvparten av sine emner på engelsk, og forskere fra Senter for materialvitenskap og nanoteknologi og Kjemisk institutt var der i flere runder, blant annet for å diskutere samarbeid og mulig studentutveksling knyttet til forskning på materialer for fornybar energi og hydrogen. Også Institutt for informatikk hadde egne faglige møter om forskning innen datavitenskap på NTHU og andre av delegasjonens utvalgte universiteter.

Signering av avtale om utveksling og forskning

På National Taiwan University (NTU) – et breddeuniversitet slik som UiO og på noenlunde på samme størrelse som oss – underskrev UiO en gunstig avtale utarbeidet av miljøet på Kina-studier, som gir meget gode muligheter for norske studenter til å studere kinesisk språk i et av verdens beste miljøer for dette. Her er det også åpnet for interessante samarbeidsmuligheter innen flere andre HumSam-fag som litteratur, filosofi, statsvitenskap og antropologi.

I samarbeid med kolleger fra dette og flere andre universiteter, organiserte faglig representant fra Institutt for statsvitenskap en heldags-workshop om ikke-demokratisk politikk ved Taiwans viktigste forskningsinstitutt, Academia Sinica.

Alt i alt oppfatter vi denne reisen som meget verdifull, og vi tror at samarbeid med noen av de beste taiwanske miljøene vil kunne styrke forskning og utdanning innen flere miljøer ved UiO fremover.

Forskerne som deltok i det forberedende arbeidet og møtene på reisen vil i høst få mulighet til å søke om noe engangsstøtte til oppfølging av samarbeidet med taiwanske miljøer innen forskning eller utdanning.

UiOs delegasjon:

• Åse Gornitzka, prorektor og professor i statsvitenskap
  • Mette Halskov Hansen, viserektor for klima, miljø og tverrfaglighet, og professor i Kina-studier
  • Stian Svelle, instituttleder, Kjemisk institutt
  • Øystein Prytz, senterdirektør, Senter for materialvitenskap og nanoteknologi
  • Chieh-Ting Lin, universitetslektor, Institutt for kulturstudier og orientalske språk
  • Ingrid Chieh Yu, forsknings- og nestleder, Institutt for informatikk
  • Carsten Griwodz, professor, Institutt for informatikk
  • Carl Henrik Knutsen, professor, Institutt for statsvitenskap
  • Sofia Elamson, seniorrådgiver, Avdeling for forskning- og innovasjonsadministrasjon

Av Åse Gornitzka, Mette Halskov Hansen
Publisert 28. juni 2024 14:40 - Sist endret 28. juni 2024 14:40
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO