English version of this page

Barokkarnerne i Aulaen: Masquerama

En intens konsert som inspirer til både latter og tårer

Orkester som holder instrumenter foran bokhyller

Foto: Barokkanerne

Mye kan sies om de britiske «Masques» eller maskespill som var forestillinger ved hoffet i 1600-tallets England. Dette er først og fremst forgjengeren til operaen, men også en del av teaterstykker som Shakespeares «En Midtsommernattsdrøm», «Stormen» og «Romeo og Julie».

Maskene inneholdt små mellomspill med musikk, maskerader og dans og er ved Purcell og hans læremester John Blow på 1680-90-tallet blitt til små minioperaer hvor handlingen er destillert ned til små tablåer. Selv om tekstene ikke alltid er så høytidelige er musikken til Blow og Purcell blant det vakreste og mest uttrykksfulle som er skrevet i den tidlige engelske operahistorien.

• John Blows «Venus og Adonis»
  • Henry Purcells «Dioclesian»

Medvirkende

Jadran Duncumb, kunstnerisk leder og lutt

Barokkanernes vokalensemble

Barokkanerne

Les mer og kjøp billett

Praktisk informasjon

Universitetets aula har garderobeplikt grunnet sikkerhet og av hensyn til kunsten. Møt gjerne opp i god tid før arrangementsstart.

Om Universitetets aula

Universitetet i Oslos tradisjonsrike festsal har invitert til kunst- og kulturopplevelser i over 100 år, og her står stadig noen av våre beste utøvere på scenen. Aulaprogrammet inkluderer også foredrag, litterære samtaler og Åpen aula, der du kan utforske de 11 originale Munch-maleriene som pryder salen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Gå til fullt program for Aulaen.

Barokkanerne
Publisert 20. jan. 2023 10:00 - Sist endret 30. jan. 2024 07:48