Åpningskonsert - Oslo Kammermusikkfestival 2024

Clara Schumann var barnestjerne og senere en av Europas mest ettertraktede pianister i sin tid. Tenk, hva det betyr!

Bildet kan inneholde: yttertøy, frisyre, fotografi, ansiktsuttrykk, produkt.

Hun må jo ha vært helt langt bakenfor fatteevne god, når hun tok oppmerksomheten fra alle mannlige kolleager i sin samtid.

Samtidig giftet hun seg med Robert Schumann (mot sin fars vilje), hun fikk åtte barn, hun fortsatte sin utøvende konsertkarriere, hun brevvekslet over 43 år med Johannes Brahms, og hun komponerte vakker musikk – for klaver, sang og kammerensemble, for kor og til og med en klaverkonsert. Og senere i livet (da Robert var død) ble hun en ettertraktet pedagog i Frankfurt.

Det er en ære å dedisere årets festivals åpningskonsert til Clara Schumann. Hun var helt klart en av de viktigste kvinnelige utøverne, komponistene og pedagogene i sin tid, og hun klarte det mange andre ikke klarte, nemlig det å fortsette sitt kunstneriske virke ved siden av samtidens forpliktelser idet å ha hjem, familie og barn.

Og hun komponerte også vakker musikk! Vår åpningskonsert svinger i gang med Claras berømte klavertrio med de makeløse utøverne Eldbjørg Hemsing, István Várdai og Alexei Volodin. Etterpå får vi høre noen av hennes særdeles vakre sanger med baryton Christian Immler og pianist Alexei Volodin. Samtidig kan ikke historien om Clara fortelles uten at Robert Schumann og Johannes Brahms blir involvert. Derfor får vi klavermusikk og sanger av Robert, og konserten avsluttes med Johannes sin inderlige og fabelaktige strykesekstett nr. 1 med et stjernelag: Eldbjørg Hemsing og Elise Båtnes på fiolin, Michael Grolid og Nils Mönkemeyer på bratsj og István Várdai og Louisa Tuck på cello.

Festivalens åpningskonsert favner viktig musikkhistorie og sentrale verk fra det 19. århundre. Velkommen til en fest av en festival, hvor det evig kvinnelige er i sentrum, omgitt av menn i hopetall.

Clara Schumann (1819-1896):
Pianotrio i g-moll, op 17

1. Allegro moderato
  2. Scherzo og trio
  3. Andante
  4. Allegretto

Robert Schumann (1810-1856):
Märzveilchen, op. 40, nr. 1

Muttertraum, op. 40, nr. 2

Der Soldat, op. 40, nr. 3

Clara Schumann:
Die stille Lotusblume, op 13, nr. 6
Die Lorelei
Ich stand in dunklen Träumen, op. 13, nr. 1

Die gute Nacht, die ich dir sage

Clara Schumann:

Fire Poloneser, op. 1

Polonese i Ess-dur

Polonese i C-dur

Polonese i D-dur

Polonese i C-dur

— pause —

Johannes Brahms (1833-1897):
Strykesekstett nr. 1 i B-dur, op. 18

1. Allegro ma non troppo
  2. Andante, ma moderato
  3. Scherzo: Allegro molto
  4. Rondo: Poco allegretto e grazioso

Billetter

Ordinær: 490,-
Aftenpostens A-kort: 395,-

Kjøp billetter

Ved besøk

Av hensyn til kunsten er det garderobeplikt. Vi ber derfor om at dere henger av dere yttertøyet i garderoben. Det er heller ikke lov å ta med mat og drikke inn i Aulaen.

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging, kontakt oss på: 90 13 17 55.

Om Universitetets aula

Universitetets aula, Universitetet i Oslos tradisjonsrike festsal, har invitert til kunst- og kulturopplevelser i over 100 år, og her står stadig noen av våre beste utøvere på scenen. Programmet i Aulaen inkluderer også foredrag, litterære samtaler og «Åpen aula». Her kan du utforske de 11 originale Munchmaleriene som pryder salen. Aulaen ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. Her ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Media er bygget i midten. Inne i dette bygget ligger Aulaen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Gå til fullt program for Aulaen.

Publisert 1. aug. 2024 13:07 - Sist endret 5. aug. 2024 10:46