Händel & Beethoven

Det Norske Blåseensemblet og Peter Whelan er tilbake. Denne gangen er det Händels Concerti a Due Cori og Beethovens 7. symfoni som står på programmet.

Bildet kan inneholde: musikkstand, musikk instrument, musiker, klassisk musikk, tilbehør til musikkinstrumenter.

Begrepet «konsert» kommer opprinnelig fra det latinske ordet «concertare» som betyr «kappleik».

«Due Cori» betyr «to kor», slik at når Händel skriver «Concerto a due Cori» vil det det faktisk si at det er to grupper som spiller mot hverandre i kappleiken. Händel var en meget travel komponist. For å kunne produsere nok musikk måtte han rett som det var låne temaer fra andre verk, så også i “Concerto a due Cori. Ensemblets kurator Peter Whelan skal senere i deres sesong dirigere Händels Messias, men den våkne lytter vil høre at noen av Messias-temaene også dukker opp i instrumental versjon i dette stykket.

Händel skrev disse konsertene som pausemusikk for helaftens fremføringer av oratoriene han selv hadde komponert. Både i Händels originale versjon og i Stian Aareskjolds versjon, som Det Norske Blåseensemble fremfører, får publikum en serie relativt korte stykker i ulike tempo, temperament og besetninger.

Beethoven sto på høyden av sin karriere da han komponerte sin 7. symfoni. Den ble urframført i 1813 med komponisten selv som dirigent på en veldedighetskonsert for sårede soldater. Symfoniens langsomme 2. sats er en sørgemarsj som publikum kunne forholde seg til som nettopp dette. I tillegg til symfonien ble «Wellingtons seier» av samme komponist spilt. Hertugen av Wellington hadde slått Napoleons bror Joseph Bonaparte i slaget ved Vitora i Spania, noe som gav krigstrette motstandere av Napoleon håp om en endelig seier og fred.

Medvirkende

Det Norske Blåseensemble

Peter Whelan, dirigent og kurator for tidligmusikk

Konsertprogram

Georg Friderich Händel: Concerti a Due Cori HWV 332 + 333

Ludwig van Beethoven: Symfoni nr 7, op. 92

Konserten er i Stian Aareskjolds versjon.

Varighet: 1,5 timer inkludert pause

Billetter

Ordinær: 375,-
Student: 170,-

Kjøp billetter

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Viktig! Av hensyn til kunsten er det ikke lov å ta med mat og drikke inn i Aulaen. Vi ønsker også at dere henger av dere yttertøyet i garderoben. Møt derfor gjerne opp i god tid før arrangementet starter.

Om Universitetets aula

Universitetets aula, Universitetet i Oslos tradisjonsrike festsal, har invitert til kunst- og kulturopplevelser i over 100 år, og her står stadig noen av våre beste utøvere på scenen. Programmet i Aulaen inkluderer også foredrag, litterære samtaler og «Åpen aula». Her kan du utforske de 11 originale Munchmaleriene som pryder salen. Aulaen ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. Her ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Media er bygget i midten. Inne i dette bygget ligger Aulaen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Gå til fullt program for Aulaen.

Publisert 30. mai 2024 14:06 - Sist endret 30. mai 2024 14:06