Oslo-filharmoniens kammerserie: Mozart, Hovland & Schumann

— Oboens lengselsfulle klang.

Bildet kan inneholde: musikk instrument, font, tilpasning, dress, begivenhet.

Foto: Mania Gwarek

Når Bjørnstjerne Bjørnson skriver “Jeg velger meg april”, er det enkelt å forstå hvorfor. Musikken vi får høre på denne konserten, er nøye sammensatt i nettopp vårens og solens tegn — der vi ikke bare skal få oppleve et allsidig program som spenner over tre århundrer: Vi skal også bli godt kjent med et instrument som har evne til å uttrykke et sjeldent stort spenn av uttrykk og følelser.

I spissen for programmet er tyske David Friedemann Strunck. I tillegg til å være Oslo-filharmoniens solooboist, er han en internasjonalt prisvinnende instrumentalist som jevnlig opptrer med ledende orkestre og ensembler på kontinentet. Han har også medvirket på en rekke kritikerroste innspillinger, bl.a. med blåseensemblet Oslo Kammerakademi som han er kunstnerisk leder for.

Medvirkende

  • David Friedemann Strunck obo
  • Arve Moen Bergset fiolin
  • Kasia Dalnoki fiolin
  • Catherine Bullock bratsj
  • Hans Josef Groh cello

Program

  • Wolfgang Amadeus Mozart (1756—1791): Obokvartett i F-dur, K. 370/368b
  • Egil Hovland (1924—2013): Cantus VII, op. 132
  • Robert Schumann (1810—1856): Tre romanser, op. 94, arr. Hans-Peter Frank

Om programmet

Edvard Munch tenkte muligens ikke på en obo da han ferdigstilte et av sine mest berømte verk, Solen i Universitetets aula i 1916. Likevel finnes nok knapt et instrument som kan uttrykke solens kraft og lys like fullendt som dette. Obo, strykere og tonearten F-dur er en kombinasjon bare et geni som Wolfgang Amadeus Mozart kan omdanne til et av obo-litteraturens store mesterverk. Ved siden av oboens strålende kraft får Mozart likedan frem både oboklangens ømhet og dens mer dristige, virtuose kvaliteter.

Egil Hovlands Cantus VII er, til tross for en lignende besetning, et kontrasterende verk som heller viser en mørkere og sakral side av oboens klang. Som tittelen indikerer, avslutter Hovland sitt ensatsige verk med en sjeldent vakker koral.

Robert Schumanns Tre romanser, op. 94 er enda en milepæl i litteraturen for obo. I dette nye arrangementet for obo og strykere vil Aulaen fylles med syngende, melodiske linjer i obo akkompagnert av en homogen strykerklang. I de tre romansene opplever vi ulike sider av lidenskap, forelskelse og kjærlighet, alt vevd sammen av Schumanns mesterlige harmoniseringer.

Programnote skrevet av David Friedemann Strunck / John-Halvdan Olsen-Halvorsen (2024).

Velkommen til en stor kunstmusikalsk opplevelse!

Billetter

Ordinær: 295/395
Medlemspris: 195

Kjøp billetter

Praktisk informasjon

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Viktig! Av hensyn til kunsten er det ikke lov å ta med mat og drikke inn i Aulaen. Vi ønsker også at dere henger av dere yttertøyet i garderoben. Møt derfor gjerne opp i god tid før arrangementet starter.

Om Universitetets aula

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Media er bygget i midten. Inne i dette bygget ligger Aulaen. Universitetet i Oslos tradisjonsrike festsal har invitert til kunst- og kulturopplevelser i over 100 år, og her står stadig noen av våre beste utøvere på scenen. Programmet i Aulaen inkluderer også foredrag, litterære samtaler og «Åpen aula». Her kan du utforske de 11 originale Munchmaleriene som pryder salen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Gå til fullt program for Aulaen.

Arrangør

Oslo-filharmonien
Publisert 16. jan. 2024 10:41 - Sist endret 5. apr. 2024 13:44