Prokofjev & Beethoven

I dette programmet får publikum oppleve komponistene i en «snill» og kanskje mer harmonisk versjon. På scenen står Det Norske Blåseensemble under ledelse av dirigent Eivind Aadland.

Bildet kan inneholde: frakk, musiker, underholdning, gest, mikrofon.

Konsertens komponister har gått opp nye stier, og i sin samtid opplevd å være omstridt på grunn av musikken de skapte.

Silvestrov er født i Ukraina og studerte komposisjon ved musikkonservatoriet i Kyiv. Mange var den gang kritiske til den modernistiske stilen hans som ikke passet inn i det sovjet-realistiske idealet kunstnerne skulle leve opp til. Han trakk seg tilbake fra rampelyset og utviklet etter hvert sin egen postmodernistiske stil der han tok i bruk elementer både fra tradisjonell musikk og ortodoks kirkemusikk. I lys av Russlands krig mot Ukraina har Silvestrovs musikk blitt oppdaget på nytt og spilles nå rundt på konsertscener i hele verden.

Sergej Prokofjev forlot Russland i 1918 etter at kommunistene hadde tatt makten. I hjemlandet klassifiserte de nye myndighetene musikken hans som «dekadent formalisme». Prokofjev slet med sterk hjemlengsel, men skulle han kunne returnere til Sovjetunionen behøvde han å blidgjøre Stalins regime først. Både filmmusikken til Løytnant Kijé (1934), Fiolinkonsert nr.2 (1935) og ballettmusikken til Romeo og Julie (1938) kan tolkes som eksempler på dette.

Ludwig van Beethovens fjerde symfoni ble av komponisten Robert Schumann karakterisert som «en gresk ungpike mellom to norrøne kjemper». Beethoven hadde med den tredje symfonien (Eroica) sprengt alle grenser for hva en tidligere hadde ment at en symfoni skulle kunne være, og den femte (Skjebnesymfonien) skulle bli like vill og vakker som den tredje, men imellom disse kommer altså den harmoniske Symfoni nr. 4 som publikum syntes var så velbalansert at den minnet om Joseph Haydns symfonier.

Scenen deler Det Norske Blåseensemble med dirigent Eivind Aadland. Han har ledet ensemblet flere ganger tidligere, og dirigerte blant annet deres innspillingen av albumet Beethoven/Haydn med Christian Ihle Hadland.

Konsertens solist er Johan Dalene. Fiolinisten har i ung alder høstet stor internasjonal oppmerksomhet.

Medvirkende

Det Norske Blåseensemble

Eivind Aadland, dirigent

Johan Dalene, fiolin

Konserten er i Stian Aareskjolds versjon

Konsertprogram

Valentin Silvestrov - Elegi

Sergej Prokofjev – Fiolinkonsert nr. 2, op. 63

Ludwig van Beethoven – Symfoni nr. 4, op. 60

Billetter

Ordinær: 375,-
Student: 170,-

Kjøp billetter

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Viktig! Av hensyn til kunsten er det ikke lov å ta med mat og drikke inn i Aulaen. Vi ønsker også at dere henger av dere yttertøyet i garderoben. Møt derfor gjerne opp i god tid før arrangementet starter.

Om Universitetets aula

Universitetets aula, Universitetet i Oslos tradisjonsrike festsal, har invitert til kunst- og kulturopplevelser i over 100 år, og her står stadig noen av våre beste utøvere på scenen. Programmet i Aulaen inkluderer også foredrag, litterære samtaler og «Åpen aula». Her kan du utforske de 11 originale Munchmaleriene som pryder salen. Aulaen ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. Her ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Media er bygget i midten. Inne i dette bygget ligger Aulaen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Gå til fullt program for Aulaen.

Publisert 30. mai 2024 14:13 - Sist endret 30. mai 2024 14:19