English version of this page

Abdulrazak Gurnah og Leila Aboulela: En stille revolusjon

En samtale om å skrive Øst-Afrikas historie, om migrasjon og kolonihistorie

Svart-hvitt portrettfoto av av Abdulrazak Gurnah med "Litteraturhuset i Aulaen" trykt øverst til høyre

I 2021 ble Abdulrazak Gurnah tildelt Nobelprisen i litteratur, som den første afrikansk-fødte forfatteren på nær 20 år. I begrunnelsen fra Svenska Akademin heter det at han «kompromissløst og med stor medfølelse har belyst kolonialismens virkning og flyktningers skjebne i kløften mellom kulturer og kontinenter».

Verden over får stadig flere lesere øynene opp for Gurnahs forfatterskap. Romanene Paradis, Etterliv og Svik utforsker Øst-Afrikas og Zanzibars historie, mens andre, som Taushetens øy og Ved sjøen, skildrer møtet med det britiske samfunnet som migrant. Felles for dem alle er at han skriver fram minneverdige personer som ikke er helter, men som tvert imot er unike i all sin stille hverdagslighet, og som ofte kan kjenne seg fremmedgjort fra verden rundt.

«Gurnahs bøker er glimrende, engasjerende og fascinerende. Han er en mester i å skrive om de menneskene som trykkes ned av urett og undertrykkelse.»

Det har forfatter Leila Aboulela uttalt om Gurnahs forfatterskap, som hun har et nært forhold til. Aboulela er født og oppvokst i Sudan, og bor i dag i Skottland. Hun har utgitt en rekke romaner, novellesamlinger og skuespill, senest romanen River Spirit i 2023.

Nå møter hun Abdulrazak Gurnah til samtale om hans forfatterskap, om å skrive Øst-Afrikas historie, om migrasjon og kolonihistorie, og om de unike menneskeportrettene og relasjonene han skriver fram.

Samtalen vil foregå på engelsk.

Arrangementet er støttet av NORAD.

Billetter og priser

Ordinær: kr. 230
Student: kr. 150

Kjøp billett

Praktisk informasjon

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på 90 13 17 55.

Universitetets aula har garderobeplikt grunnet sikkerhet og av hensyn til kunsten. Møt gjerne opp i god tid før arrangementsstart.

Om Universitetets aula

Universitetet i Oslos tradisjonsrike festsal har invitert til kunst- og kulturopplevelser i over 100 år, og her står stadig noen av våre beste utøvere på scenen. Aulaprogrammet inkluderer også foredrag, litterære samtaler og Åpen aula, der du kan utforske de 11 originale Munch-maleriene som pryder salen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Gå til fullt program for Aulaen.

Litteraturhuset
Publisert 14. juni 2023 05:26 - Sist endret 30. jan. 2024 07:48