English version of this page

Joyce Carol Oates og Karin Haugen: Forfatteren som vitne

En samtale om et langt skriveliv og litteraturens virkningskraft.

Portrettfoto av forfatter Joyce Carol Oats med "Litteraturhuset i Universitetets aula" trykt øverst til venstre

Joyce Carol Oates er en av verdens største nålevende forfattere og blir hyppig nevnt som favoritt til Nobelprisen i litteratur.  Det er en stor begivenhet når Oates nå gjester Litteraturhuset i Aulaen og med det også Norge for første gang.

Gjennom over hundre utgivelser i de fleste sjangre fortsetter den amerikanske nestoren å skrive ømt og sylskarpt om de store spørsmålene i samfunnet rundt oss.

Kjernen i forfatterskapet hennes er, ifølge Oates selv, å «være et vitne» – å fortelle historiene til de som ikke har noen til å snakke for seg. Hun skriver om rasisme, misogyni, vold og sosial urett med politisk og historisk teft, kombinert med psykologisk innsikt og en bilderik litterær presisjon.

Når forfatterlegenden nå gjester Norge og Litteraturhuset for første gang, skjer det i Universitetets aula for å sikre at flest mulig kan få med seg denne begivenheten. Her møter hun journalist og forfatter Karin Haugen til en samtale om et langt skriveliv og litteraturens virkningskraft.

Samtalen vil foregå på engelsk.

Billetter og priser

Ordinær: kr. 230
Student: kr. 150

Kjøp billett

Praktisk informasjon

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på 90 13 17 55.

Universitetets aula har garderobeplikt grunnet sikkerhet og av hensyn til kunsten. Møt gjerne opp i god tid før arrangementsstart.

Om Universitetets aula

Universitetet i Oslos tradisjonsrike festsal har invitert til kunst- og kulturopplevelser i over 100 år, og her står stadig noen av våre beste utøvere på scenen. Aulaprogrammet inkluderer også foredrag, litterære samtaler og Åpen aula, der du kan utforske de 11 originale Munch-maleriene som pryder salen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Gå til fullt program for Aulaen.

Publisert 14. juni 2023 05:34 - Sist endret 30. jan. 2024 07:48