Agenda i Aulaen 2024: Michael Sandel

Velkommen til foredrag og samtale med Harvard-professor Michael Sandel. Samtalen vil ta opp tema som meritokrati, ulikhet og demokratiets utfordringer.

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, kinn, hud.

Foto: Stephanie Mitchell

Har vårt økende fokus på individuell suksess i den vestlige verden ført til at vi i dag lever i et slags meritokrati, hvor vi skaper vinnere og tapere? Og hvordan påvirker utviklingen tillitsnivået, samfunnet og demokratiet?

Velkommen til foredraget "The Tyranny of Merit: Can We Find the Common Good?" med professor i politisk filosofi ved Harvard, Michael Sandel, med påfølgende samtale. Foredraget er basert på boken med samme navn, utgitt i 2021.

I samtalen møter du:

• Alexander Cappelen, Professor ved NHH
  • Sead Zimeri, filosof
  • Maren Toft, Førsteamanuensis, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Den ledes av daglig leder i Tankesmien Agenda, Trygve Svensson

Om Sandel og "The Tyranny of Merit: Can We Find the Common Good?

«The Tyranny of Merit», som kom i 2021, hvor han diskuterer hvordan vårt økende fokus på meritter i den vestlige verden har ført til at vi i dag lever i et slags meritokrati, hvor vi skaper vinnere og tapere, som igjen er farlig for tillit, samfunnet og demokratiet. Samtalen vil handle om bokens tematikk, med et særlig blikk på Norge. Samtalen vil foregå på engelsk.

Delta

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Viktig! Av hensyn til kunsten er det ikke lov å ta med mat og drikke inn i Aulaen. Vi ønsker også at dere henger av dere yttertøyet i garderoben. Møt derfor gjerne opp i god tid før arrangementet starter.

Om Universitetets aula

Universitetets aula, Universitetet i Oslos tradisjonsrike festsal, har invitert til kunst- og kulturopplevelser i over 100 år, og her står stadig noen av våre beste utøvere på scenen. Programmet i Aulaen inkluderer også foredrag, litterære samtaler og «Åpen aula». Her kan du utforske de 11 originale Munchmaleriene som pryder salen. Aulaen ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. Her ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Media er bygget i midten. Inne i dette bygget ligger Aulaen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Gå til fullt program for Aulaen.

Publisert 4. apr. 2024 10:54 - Sist endret 4. apr. 2024 12:15