8 milliarder – hva nå?

Kan realfag og teknologi møte utfordringene knyttet til verdens voksende befolkning? Hør fem korte foredrag med fem av Norges smarteste!

Illustrasjonsbilde med en stor mengde mennesker som sitter på rekker over hverandre

Illustrasjonsfoto: colourbox.com

Verdens befolkning vil ifølge FN nå 8 milliarder 15. november i år. FNs generalsekretær António Guterres sier at dette er en påminnelse om vårt felles ansvar for å ta vare på planeten.

Vi blir flere og flere, og vi lever lenger. Behovet for medisiner, mat, materialer og energi øker. Vi forbruker mer enn noensinne. Hvor mange innbyggere tåler egentlig kloden?

Under arrangementet svarer forskere på hvordan matematikk og andre realfag sammen med teknologi kan møte utfordringene knyttet til en voksende verdensbefolkning – både i dag, om 50 år og om 100 år.

Det blir fem korte foredrag med fem av Norges smarteste:

• Karl Ove Moene, professor emeritus, Økonomisk institutt, UiO
  • Morten Dæhlen, professor og senterleder for dScience, UiO
  • Ingrid Kristine Glad, professor og nestleder for dScience, UiO
  • Dag Olav Hessen, professor, Institutt for biovitenskap, UiO
  • Anja Røyne, førstelektor, Fysisk Institutt, UiO

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Velkommen!

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Høstens program for Domus Bibliotheca ligger også på nett.

Publisert 7. okt. 2022 12:54 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32