Circle U. Café Oslo: Studenter i innovasjon og entreprenørskap

Hvordan kan universitetene best støtte opp om studentinnovasjon?

Diskusjonspanel i sofa med blått Domus Bibliotheca-banner til venstre

Foto: UiO/Anders Lien

Ifølge empiriske studier av innovasjon ved universiteter er det mer sannsynlig at nåværende og uteksaminerte studenter starter nye virksomheter enn at ansatte ved universitetene gjør det. Likevel er innovasjonsarbeidet ved universiteter ofte fokusert rundt de vitenskapelig ansatte, ikke studentene.

Å legge til rette for interesse og engasjement i innovasjon og entreprenørskap blant studenter har sannsynligvis store positive sosiale og økonomiske effekter. Sett i lys av dette: Gjør universitetene nok for å fremme innovasjon og samfunnsendringer?

I denne utgaven av Circle U Café ser vi på hvordan universiteter støtter opp under studentdrevet innovasjon og hvilke konsekvenser det kan ha for studenter, universiteter og samfunnet. Partnere i Circle U University Alliance deler sine erfaringer og diskuterer hvordan vi kan etablere god praksis.

Diskusjonene foregår på engelsk.

Program

I denne utgaven av Circle U. Café møter du Amélie Jacquemin, Taran Thune, Torleif Tollefsrud Gjølberg, Adriana Maria Hansen, Jessica Horwill og Øistein Sonstad.

Hvorfor er det viktig å støtte studentinnovasjon?

• Amélie Jacquemin, professor ved Louvain University, Academic chair, Circle U.
  • Taran Thune, professor ved Universitetet i Oslo, Academic chair, Circle U.
  • Torleif Tollefsrud Gjølberg, CSO, Authera AS & Scientist, Oslo universitetssykehus

Hva kan universiteter gjøre for å stimulere til og støtte studentinnovasjon?

• Adriana Maria Hansen, forretningsutvikler, The Kitchen, Aarhus University
  • Jessica Horwill, strategisk prosjekleder, King's Entrepreneurship Institute, King’s College, London
  • Øistein Sonstad, CEO, Insj UiO

Refleksjoner fra ledelsen ved Universitetet i Oslo

Hvordan bør Universitetet i Oslo støtte studentdreven innovasjon? Hva trenger vi å vite? Hva må vi gjøre? Viserektor Bjørn Stensaker, UiO

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Høstens program for Domus Bibliotheca ligger også på nett.

Publisert 23. sep. 2022 10:24 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32