Et hav av energimuligheter

Hvordan kan havet få fart på det grønne skiftet?

Illustrasjon med hav, landområder og en jordklode

Foto: Colourbox

Flytende solkraft, havvind, karbonfangst og -lagring – havet representerer enorme muligheter til å få fart på det grønne skiftet. Hva må til, og hvordan kan vi gjøre det bærekraftig?

På dette frokostseminaret har vi invitert fem fagfolk til å presentere hvilke løsninger og barrierer som er knyttet til de enorme energiressursene på havet.

08:30-09:00: Kaffe og lett frokostservering
09:00-10:00: Et hav av energimuligheter

Vebjørn Bakken, direktør på UiO:Energi, ønsker velkommen før fem eksperter presenterer ulike løsninger og barrierer som er knyttet til de enorme energiressursene på havet.

• Josefine Selj, Universitetet i Oslo og Institutt for energiteknikk: Solkraft på vannet
  • Henrik Sjöblom, Kongsberg Maritime: Løsninger for å oppnå et utslippsfritt maritimt miljø
  • Per Sparrevik, NGI (Norges Geotekniske Institutt): Det grønne skiftet: Offshore fundamentering - fra boretårn til vindturbiner
  • John Grue, Universitetet i Oslo: Risiko knyttet til flytende strukturer
  • Kristina Fröberg, WWF Verdens naturfond: Havvind på naturens premisser

Presentasjonene følges av en panelsamtale som modereres av Vebjørn Bakken, direktør for UiO:Energi.

Arrangementet er en del av Forskningsdagene.

Om paneldeltakerne

Portettbilder av deltakere i arrangementets ekspertpanel

Josefine Selj er forsker på IFE og førsteamanuensis ved UiO. Hun har en bred interesse for videreutvikling av solcelleteknologi og har i den siste tiden arbeidet mye med flytende solkraft.

John Grue er professor i matematikk ved UiO og en av verdens fremste bølgeforskere. Han har blant annet undersøkt hvordan bølger kan ødelegge vindturbinene på havet.

Henrik Sjøblom fra Kongsberg Maritime arbeider med innovative løsninger for å redusere utslipp fra havindustrien.

Per Sparrevik fra NGI (Norges Geotekniske Institutt) er teknisk ekspert, og har i mer enn 35 år arbeidet med feltforsøk og offshore instrumentering knyttet til fundamenter og plattformer. De siste ti årene har han primært jobbet med installasjonsmetoder og skreddersydde overvåkningsløsninger for fundamenter til offshore vindturbiner.

Kristina Fröberg er seniorrådgiver i klima-, og energiteamet hos WWF Verdens naturfond. Hun og jobber tett med sine kolleger i hav- og natur-teamene for klimaløsninger som ivaretar natur.

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Velkommen!

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Sjekk høstens program for Domus Bibliotheca på nett.

Publisert 14. juni 2022 14:36 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32