Havets idéhistorie

Hvilke forestillinger om havet har dominert de siste 500 årene, og hvorfor er det viktig å forstå våre ideer om havet akkurat nå? Velkommen til foredrag med idéhistoriker Ellen Krefting

Bilde av frådende hav med store bølger og dramatisk himmel

Foto: Silas Baisch

Havene er i krise. Drastiske tiltak, lokalt og globalt, må til for å redde dem fra økologisk sammenbrudd. Samtidig utpekes havets rike ressurser som en redning – de skal gi oss mennesker både mat, energi og metaller i framtiden. Bak dette paradokset finnes en lang historie som omfatter ulike ideer, kunnskaper, bilder og følelser som har formet hvordan vi ser på havet, og hvordan vi utnytter det.

I dette foredraget forteller idéhistoriker Ellen Krefting om hvordan havet har vært sett som trussel, frihet og omstridt ressurs gjennom historien og hvordan disse forestillingene har fått konsekvenser for havet selv. Hun snakker også om hvordan havets idéhistorie kan hjelpe oss til å forstå den miljøkrisen havene er i nå, og om den blå vendingen innen de humanistiske fagene.

Om Ellen Krefting

Portrettbilde av Ellen Krefting
Professor Ellen Krefting. Foto: UiO

Ellen Krefting er professor i idéhistorie ved Universitetet i Oslo. Hun arbeider blant annet med havets idé- og kunnskapshistorie i prosjektene Maritime moderniteter: Havets kunnskapsformater, som hun leder, og The high seas and the deep oceans: Representations, resources and regulatory governance (3ROceans) på NTNU. Hun har også arbeidet med europeisk offentlighet og tidsskriftkultur.

Arrangementet er en del av Forskningsdagene.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler, og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Høstens program for Domus Bibliotheca ligger også på nett.

Publisert 26. aug. 2022 14:14 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32