Krig i Europa: På flukt i og fra dagens Europa

Er vi ferd med å miste interessen for de ukrainske flykningene?

Flyktninmottak med oransje telt og to barn i forgrunnen

Foto: Javad Parsa / NTB

Gå til strømming av arrangementet.

I serien Krig i Europa borrer vi i konsekvenser av krigen i Ukraina. Her diskuterer UiOs forskere, politikere og andre samfunnsaktører temaer som demokrati, EU og mennesker på flukt. Hvor går veien videre for Europa og verden?

Denne tirsdagen tar vi opp situasjonen til millioner av ukrainere drevet på flukt, internt og eksternt. Hvordan klarer de seg? Hva trenger de? Er mediene og alle vi andre i ferd med å miste interessen, på samme måte som vi gjerne "glemmer " flyktninger fra andre land når det har gått en viss tid?

Har krigen betydning for hvordan vi betrakter flyktninger? Vi ser på situasjonen i dag og forholdene i leire.

Du møter

• Nataliya Yeremeyeva, medlem i Den ukrainske foreningen i Norge og prosjektleder for Ukraina-programmet i Det Europeiske Wergelandsenteret
  • Nora Sveaass, professor emerita ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo
  • Olga Shamshur Flydal, seniorrådgiver i Den norske Helsingforskomite
  • Maja Janmyr, professor ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi, Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo
  • Jon Ole Martinsen, seniorrådgiver, Norsk organisasjon for asylsøkere

Ordstyrer er Sten Inge Jørgensen, utenriksjournalist i Morgenbladet og forfatter av to bøker om Europa. Vi setter av 15 minutter til spørsmål fra salen.

Se flere arrangementer i serien Krig i Europa.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding på forhånd.

Gå til påmelding

Arrangementskontakt: Gro Lien Garbo

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge Krig i Europa: På flukt i og fra dagens Europa på nett.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Høstens program for Domus Bibliotheca ligger også på nett.

Publisert 19. sep. 2022 15:27 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32