Krig i Europa: Demokratiet på prøve

Hva krever det av Ukraina og Europa å stå imot Russland?

Slagmark med russiske tanks og bilder av solsikker i forkant

Foto: Gleb Garanich / NTB

Gå til strømming av arrangementet.

I serien Krig i Europa borrer vi i konsekvenser av krigen i Ukraina. Her diskuterer UiOs forskere, politikere og andre samfunnsaktører temaer som demokrati, EU og mennesker på flukt. Hvor går veien videre for Europa og verden?

Denne tirsdagen diskuterer vi demokratiets vilkår i møte med Ukraina-krigen, der alle demokratiske spilleregler har blitt satt til side.

Hva kan utfallet av Russlands krig i Ukraina bli for den videre demokratiutviklingen i regionen?

Hva er de største truslene mot demokratiet i Europa i dag?

Hva kan man si om situasjonen for demokratiet om 10-20 år, i europeisk og globalt perspektiv?

Du møter

• Carl Henrik Knutsen, professor i statsvitenskap, Universitetet i Oslo
  • Arvinn Gadgil, direktør for UNDP Oslo Governance Centre
  • Geir Flikke, professor ved Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk, Universitetet i Oslo
  • Maryna Povitkina, førsteamanuensis ved Institutt for  statsvitenskap, Universitetet i Oslo

Ordstyrer er Sten Inge Jørgensen, utenriksjournalist i Morgenbladet og forfatter av to bøker om Europa. Vi setter av 15 minutter til spørsmål fra salen.

Se flere arrangementer i serien Krig i Europa.

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding på forhånd.

Gå til påmelding

Arrangementsansvarlig: Gro Lien Garbo

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge Krig i Europa: Demokratiet på prøve på nett.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler, og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Høstens program for Domus Bibliotheca ligger også på nett.

Publisert 19. sep. 2022 18:47 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32