Krig i Europa: EU i et nytt Europa

Blir EU enda viktigere for Norge når krigen i Ukraina en dag er slutt?

Collage med EU-flagg og bena til mennesker som går

Foto: Shutterstock

I serien Krig i Europa borrer vi i konsekvenser av krigen i Ukraina. Her diskuterer UiOs forskere, politikere og andre samfunnsaktører temaer som demokrati, EU og mennesker på flukt. Hvor går veien videre for Europa og verden?

Denne tirsdagen diskuterer vi blant annet hva slags EU vi trenger for å møte et nytt Europa - også etter krigens slutt. Hvilke scenarier ser EU-forskere og -kjennere for seg? Og hva blir Ukrainas og Norges rolle?

Du møter

• John Erik Fossum, professor ved ARENA Senter for europaforskning og koordinator for EU3D-prosjektet
  • Helene Sjursen, professor ved ARENA Senter for europaforsking
  • Heidi Nordby Lunde, stortingsrepresentant for Høyre og leder for Europabevegelsen
  • Bent Sofus Tranøy, professor ved Institutt for ledelse og organisasjon, Høyskolen Kristiania

Ordstyrer er Sten Inge Jørgensen, utenriksjournalist i Morgenbladet og forfatter av to bøker om Europa. Vi setter av 15 minutter til spørsmål fra salen.

Arrangementet er en del av EU-prosjektet EU Differentiation, Dominance and Democracy (EU3D)s debattserie Future of Europe Debates. For mer informasjon om prosjektets arrangementer, besøk eu3d.uio.no.

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding på forhånd.

Gå til påmelding

Arrangementskontakt: Gro Lien Garbo.

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge Krig i Europa: EU i et nytt Europa på nett.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Høstens program for Domus Bibliotheca ligger også på nett.

Publisert 19. sep. 2022 19:08 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32