Krig i Europa: Hvordan avslutte en krig

Hvilke muligheter er det for å avslutte krigen som nå foregår midt i Europa?

Solsikker foran forlatt russisk stridsvogn

Foto: Gleb Garanich / NTB

Gå til strømming av arrangementet.

I serien Krig i Europa borrer vi i konsekvenser av krigen i Ukraina. Her diskuterer UiOs forskere, politikere og andre samfunnsaktører temaer som demokrati, EU og mennesker på flukt.

Russlands invasjon i Ukraina kom brått på mange av oss og har fått et omfang de færreste hadde sett for seg. Hva kan utgangen på dette bli? Hvilke muligheter er det for å avslutte krigen som nå foregår midt i Europa? Finnes det muligheter for forhandling, eller gjelder den sterkestes rett? Og hvilken lærdom kan man dra fra andre kriger?

Du møter:

• Janne Haaland Matlary, professor ved Institutt for statsvitenskap, UiO og Forsvarets Stabsskole med internasjonal politikk og sikkerhets- og forsvarspolitikk som fagfelt
  • Håkon Lunde Saxi, førsteamanuensis ved Forsvarets høgskole
  • Tormod Heier, professor ved Forsvarets høgskole
  • Øyvind Østerud, professor ved Institutt for statsvitenskap, UiO

Ordstyrer er Sten Inge Jørgensen, utenriksjournalist i Morgenbladet og forfatter av to bøker om Europa. Vi setter av 15 minutter til spørsmål fra salen.

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men vi setter pris på om du melder deg på på forhånd.

Gå til påmelding

Arrangementskontakt: Gro Lien Garbo

Strømming av arrangementet

Her kan du følge Krig i Europa: Hvordan avslutte en krig på nett.

Merk at dette arrangementet finner sted i Professorboligen. Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen av universitetets bygninger rundt Universitetsplassen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Høstens program for Domus Bibliotheca ligger også på nett.

Publisert 7. nov. 2022 10:36 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32