UiO på Mars

Kan vårt lille land få en betydelig rolle ute i rommet?

Bli med på en reise til den røde planeten, og en samtale om Norges rolle i romindustrien.

Illustrasjon som viser en drone som senker ned Mars-roveren til bakken.

Illustrasjon: NASA/JPL-Caltech

Bli med professor Svein-Erik Hamran på en reise til den røde planeten. Der får du titte nærmere på Rimfax, en norsk radar som er festet bak på Mars-roveren Perseverance. Hva er det denne teknologien er i stand til å måle? Hvordan er det professoren styrer den fra Norge? Og har vi funnet tegn til liv på Mars?

Det blir også diskusjon om Norges rolle i romindustrien. Det blir ikke en helnorsk romvandring med det første, men kan vårt lille land få en betydelig rolle ute i rommet?

Du møter

• Svein-Erik Hamran, professor ved Institutt for teknologisystemer, UiO
  • Gunnar Heløe, daglig leder, Norsk industriforum for romvirksomhet (NIFRO)
  • Marianne Vinje Tantillo, sektoransvarlig, The European Space Agency- og internasjonalt samarbeid, Norsk Romsenter

Ordstyrer er professor og instituttleder ved Institutt for teknologisystemer (UiO) Cecilie Rolstad Denby.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Velkommen!

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Høstens program for Domus Bibliotheca ligger også på nett.

Publisert 5. okt. 2022 10:24 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32