Antibiotikaresistens: En global felles trussel

Vi inviterer til en dag hvor forskere fra ulike land vil presentere funn om antibiotikaresistens fra forskningsnettverk.

Bildet kan inneholde: økoregion, verden, kart, elektrisk blå.

Antibiotikaresistens utgjør en betydelig trussel mot global helse. Fremveksten av bakterier med evne til å motstå antibiotika krever derfor sterke internasjonale partnerskap, grundig overvåkning og samordnede tiltak.

Vi har sterk tro på at det er gjennom felles samarbeid, som strekker seg over landegrenser, forskningsmiljøer og institusjoner, at vi kan bekjempe spredningen av antimikrobiell resistens og sikre en sunnere og mer bærekraftig fremtid for kommende generasjoner.

RESISFORCE er et norsk-indo-brasiliansk-kanadisk-amerikansk konsortium ledet av Universitetet i Oslo. Hovedmålet er å styrke forskning og utdanning innenfor områdene biofilm og antibiotikaresistens.

I samarbeid med The Network for One Health Resistome Surveillance (NORSE), som består av offentlige og private institusjoner, universiteter, sykehus og industrien, inviterer vi til en dag hvor forskere fra Brasil, India, Canada, USA og Norge vil presentere funn fra forskningsnettverkene.

Se fullt program for dagen (.pdf, engelsk)

Påmelding og praktisk informasjon

Arrangementet er gratis, men krever påmelding via Folkehelseinstituttets nettsider.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 90131755.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca

Publisert 18. aug. 2023 11:42 - Sist endret 26. nov. 2023 14:47