Autismens forvandlinger

Hva var autisme? Og hva kan det bli i fremtiden? Foredrag med Bonnie Evans, forfatter av boken «The Metamorphosis of Autism»

Collage med bilde av lekende barn i sirkler og foredragsholder Bonnie Evans

Foto: Clifford Williams

I løpet av 1960-årene ble forståelsen av autisme radikalt forvandlet og en rask økning i diagnostisering av barn som autister fulgte i tiårene etter. Denne historien former fortsatt våre forståelser av autisme og nevromangfold, men har også skapt paradokser i måten vi tenker om diagnoser og personlig identitet – paradokser som er virksomme utover debatter om autismediagnosen og som former generelle forståelser av psykologiske forskjeller og utvikling.

Å forstå autismens forvandlinger og paradokser er derfor grunnleggende når dens fremtid diskuteres, men også når psykologiens muligheter og utvikling skal forstås.

Denne kvelden innleder Bonnie Evans om hvordan forståelsen av autisme har forandret seg og utforsker de historiske prosessene som har ledet frem til dagens debatter om nevromangfold.

Foredraget holdes på engelsk.

Om Bonnie Evans

Bonnie Evans er Senior Research Fellow ved Queen Mary og forfatter av boken «The Metamorphosis of Autism» (Manchester University Press). Hun har en doktorgrad fra Cambridge University og har vært forsker ved London’s Centre for Medical Humanities ved King’s College.

Evans har undervist i psykologiens og eugenikkens internasjonale historie. I tillegg til det akademiske arbeidet skriver hun for populærvitenskapelige magasiner som Aeon Magazine og har deltatt i TV-programmer på BBC.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 90131755.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge autismens forvandlinger på nett:

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 20. apr. 2023 08:53 - Sist endret 6. nov. 2023 16:39