English version of this page

Der våre forfedre bodde

En samtale om retten til land og landback fra et samisk perspektiv.

Gruppe som sitter i ring og diskuterer

Innenfor en samisk tenkemåte er relasjonen mellom sted og menneske et bærende fundament. Verden skapes nemlig gjennom en gjensidig interaksjon mellom disse to. Det er dette forholdet som former den samiske ontologien, epistemologien og aksiologien. På samisk blir denne tenkemåten referert til som ‘birgejupmi’.

Birgejupmi kan defineres som ‘opprettholdelsen av et godt liv’, og begrepet innebærer da at et godt liv – det være seg sosialt, økonomisk, eller i relasjon til åndelighet og helse – kun kan realiseres ved at forbindelsen mellom menneske og sted opprettholdes.

Den dype forbindelsen mellom mennesker og stedet de kommer fra er på mange måter en filosofisk læresetning som anerkjenner at både landet og mennesket bærer på en subjektiv vilje. Dessverre er dette en filosofi som ikke anerkjennes innenfor de vestlige strukturene og kunnskapssystemene. Dette har avlet en epistemisk ignoranse som avviser urfolks perspektiver på land. I stedet for en likestilt partner i verden blir land dermed ofte betraktet som et objekt – noe som kan eies og selges.

I denne samtalen møtes samiske menneskerettighetsforkjempere og landbeskyttere for å snakke om sitt forhold til stedet de kommer fra og de ulike, og land-baserte praksisene som er med å forme deres hverdag. Samtalen er bestilt av Oslo School of Environmental Humanities, ved Universitetet i Oslo, og fasiliteres av den samiske forskeren, Liisa-Rávná Finbog, fra den norske siden.

De øvrige deltakerne er poetene, menneskerettighetsforkjemperne, og landbeskytterne Ida Helene Benonisen og Timimie Märak fra henholdsvis den norske of svenske siden av grensen, influenser, menneskerettighetsforkjemper og landbeskytter Emmi Nuorgam fra den finske siden, og politiker, duojár, menneskerettighetsforkjemper, og landbeskytter Beaska Niilas fra den norske siden av grensen.

Diskusjonen vil foregå på engelsk.

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men vi setter pris på om du melder deg på i forkant.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 901 31 755.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 4. mai 2023 13:29 - Sist endret 20. nov. 2023 15:53