3 timer med Bernt Hagtvet: Hitlers vei til makten

Nobels Fredssenter og Civita inviterer til samtale for å høre mer om hvordan Hitler kom til makten, og hvordan det tyske demokratiet falt og ble til et diktatur.

Professor Bernt Hagtvedt og Erik Løkke fra Civitas

Foto: Nobels Fredssenter

Gå til strømming av arrangementet

I januar 1933 overtok Adolf Hitler som rikskansler i Tyskland, og startet umiddelbart sin demontering av det tyske demokratiet gjennom å omgjøre landet til en ettpartistat. Hvordan maktet nazistene, via det parlamentariske demokratiet, å overta makten i Tyskland? Hvilke metoder brukte Hitler for å konsentrere makten rundt egen person og parti? Hvilke muligheter hadde opposisjonen til å hindre det tyske demokratiets sammenbrudd?

I år er det 90 år siden det 20. århundres mest fatale feilslutning. Møt professor Bernt Hagtvet I en 3 timer lang samtale med Civitas Eirik Løkke om nazismens vekst og fall og hva vi kan lære av å studere fascismen på 1930-tallet.

Arrangementet er en del av Nobel Peace Talks, Nobels Fredssenters arrangements-serie knyttet til fredsprisen 2022. Prisen gikk til Ales Bialiatski, Memorial og Center for Civil Liberties, som representerer sivilsamfunnet i Belarus, Russland og Ukraina. Nobel Peace Talks er støttet av Fritt Ord, Hydro og Reitan Retail.

Billetter og praktisk informasjon

Billetter koster 150 kroner og kan kjøpes på Nobel Fredsenters nettsider.

Kjøp billett

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 90131755.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge 3 timer med Bernt Hagtvet: Hitlers vei til makten på nett.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca

Nobels Fredssenter