Hjernen i sentrum: Demens og menneskerettigheter

Demenskoret får UiOs menneskerettighetspris i år. Hvordan sikrer vi at de som har fått demens får sine grunnleggende menneskerettigheter ivaretatt?

Bildet kan inneholde: gest, font, albue, illustrasjon, grafikk.

Demens er en uhelbredelig tilstand som skyldes ulike sykdommer eller skader i hjernen. Det er flest eldre som får demens, sykdommen fører til kognitiv svikt som etterhvert gjør det vanskelig å mestre hverdagen.

Demens angår alle

Det er omtrent 100.000 personer med demens i Norge i dag. Fordi det blir flere eldre vil det også bli flere med demens i årene fremover.

Du som leser dette vil sannsynligvis selv få demens eller bli pårørende i løpet av livet.

UiOs menneskerettighetspris 2023

UiOs menneskerettighetspris 2023 tildeles Ingrid Gjessing Linhave, programleder i NRK, og Demenskoret med dirigent Kim Wigaard.

De får prisen for sitt arbeid med NRKs banebrytende dokumentarserie Demenskoret. Gjennom serien har de satt spørsmålet om demenssykes menneskerettigheter på dagsorden – et spørsmål som i liten grad har vært gjenstand for diskusjon og oppmerksomhet til tross for at dette er og vil bli relevant for stadig flere.

Denne kvelden vil vi vie full oppmerksomhet til nettopp demens og menneskerettigheter. Hva innebærer menneskerettigehet for den som har demens, deres pårørende og samfunnet?

Deltakere

• Ingrid Gjessing Linhave, prisvinner, pårørende og programleder for "Demenskoret" i 2023
  • Geir Selbæk, professor og forfatter av den populærvitenskapelige boken "Demens"
  • Anne Kari Tolo Heggestad, førsteamanuensis ved Senter for medisinsk etikk

Kaja Nordengen, lege og forfatter av blant annet "Hjernen er stjernen" leder oss igjennom programmet.

Velkommen!

Om Hjernen i sentrum

Hjernen er i vinden. Regjeringen har laget en egen hjernehelsestrategi, Hjernerådet samler landets forskere på feltet og vår digitaliserte hverdag gir hjernen stadig nye utfordringer.

Hva vet vi egentlig om hjernen? Hva er dens muligheter og begrensinger? I arrangementsserien "Hjernen i sentrum" utforsker vi ulike problemstillinger der hjernen har betydning: Fra hukommelse og mental helse til søvn og livsstil.

Det blir flere arrangementer i serien våren 2024.

Delta fysisk eller digitalt

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vi setter likevel pris på om du melder deg på, så vi får en liten oversikt over hvor mange som kommer.

Gå til påmelding

Du kan også følge arrangementet via strømming her. Strømmen vil begynne ved arrangementsstart.

Velkommen!

Praktisk informasjon

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre. Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 26. okt. 2023 16:41 - Sist endret 6. des. 2023 09:30