Hjernen i sentrum: Personlighet

Sitter personligheten din i hjernen?

Illustrasjon med mann som tenker hardt mot rød bakgrunn.

Illustrasjon: Colourbox

Hva er det som utgjør din personlighet, og hvor mye av den sitter i hjernen?

Det som gjør at akkurat du er slik du er i måten du tenker, føler og reagerer på er en blanding av arvede egenskaper, miljøet du er vokst opp i og erfaringer du gjør deg gjennom livet. Kanskje er det også flere faktorer som spiller inn.

Akkurat din personlighet er det ingen andre som har.

Vi vet at det vi oppfatter som personlighet kan endres gjennom livet, i større og midre grad. Enkelte utvikler også ulike former for personlighetsforstyrrelse.

Er det riktig å si at personligheten sitter i hjernen?

Bli med når forskere innen naturvitenskap, psykologi og medisin diskuterer og deler av sin kunnskap om sammenhengen mellom hjernen vår og personlighet.

Du møter et stjernelag denne kvelden:

• Astrid Kristine Bjørnebekk, seniorforsker ved Oslo Universitetssykehus. Hun har forsket mye på psykologiske årsaker til rusavhengighet og langtidseffekt på hjernen
  • Dag Erik Undlien, professor ved avdeling for medisinsk genetikk. Han forsker nå på utvikling av nye dataverktøy for effektiv bruk av gen-data i helsevesenet
  • Eivind Ystrøm, professor i psykologi ved Psykologisk institutt med personlighet og genetikk som spesialfelt. Han forsker på psykisk helse, arv og miljø
  • Kaja Nordengen, lege og forfatter av blant annet "Hjernen er stjernen" leder oss igjennom programmet

Om Hjernen i sentrum

Hjernen er i vinden. Regjeringen har laget en egen hjernehelsestrategi, Hjernerådet samler landets forskere på feltet og vår digitaliserte hverdag gir hjernen stadig nye utfordringer.

Hva vet vi egentlig om hjernen? Hva er dens muligheter og begrensinger? I arrangementsserien "Hjernen i sentrum" utforsker vi ulike problemstillinger der hjernen har betydning: Fra hukommelse og mental helse til søvn og livsstil.

Flere datoer i serien:

Delta fysisk eller digitalt

Arrangementet er nå helt fulltegnet, men du kan følge det digitalt her.

Strømmen vil begynne ved arrangementsstart.

Velkommen!

Praktisk informasjon

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre. Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 4. aug. 2023 14:42 - Sist endret 27. nov. 2023 16:52