Hjernen i sentrum: Språk

Språket sitter i hjernen. Men hvor? Og hvordan?

Illustrasjon med mann som tenker hardt mot oransje bakgrunn.

Illustrasjon: Colourbox

Vi vet at barn lærer språk lettere enn voksne og at man kan miste taleevnen etter et hjerneslag. Men vi vet også at noen har lett for å lære og forstå nye språk hele livet, såkalt språkøre. Og at taleevnen kan trenes opp igjen.

Hvordan foregår dette?

Er tale, hørsel, skrift og forståelsen av det vi hører og leser samlet på ett sted i hjernen? Hvordan brukes hjernen når vi lærer ulike språk? Og hvordan henger vårt abstrakte og konstruerte "hjernespråk" sammen med annen kommunikasjon, som det mer umiddelbare kroppsspråket?

Er det noe du selv kan gjøre for å trene egne språkferdigheter?

Ny forskning viser ...

Ny forskning viser at språkevnen også finnes hos en rekke arter i tillegg til oss mennesker. De har ikke bare ordforråd, de har også grammatikk. Noen av dem er til og med flerspråklige!

Bli med når forskere innen medisin, psykologi og språkfag diskuterer og deler av sin kunnskap om hjernen og språk.

Denne kvelden møter du

• professor og overlege Ole Morten Rønning er spesialist i nevrologi og arbeider spesielt med hjerneslag og lignende sykdommer som skyldes manglende blodgjennomstrømning i hjernen.
  • prodekan og førsteamanuensis Melanie Kirmess forsker på hvordan vi forholder oss til språkvansker som afasi og vansker etter hjerneslag.
  • førsteamanuensis Imac Maria Zambrana forsker på språkutvikling og språkvansker hos barn og forholdet til hjernen.
  • lingvist og hjerneforsker Marit Lobben. Hun er aktuell med boken Språkhjernen, om menneskers og dyrs språkevner.
  • politiker Nicholas Wilkinson. Som 30-åring mistet han språket på grunn av slag og måtte starte fra bunnen av for å kunne snakke igjen.

Kaja Nordengen, lege og forfatter av blant annet "Hjernen er stjernen" leder oss igjennom programmet.

Velkommen til en helaften med hjernen i sentrum!

Om Hjernen i sentrum

Hjernen er i vinden. Regjeringen har laget en egen hjernehelsestrategi, Hjernerådet samler landets forskere på feltet og vår digitaliserte hverdag gir hjernen stadig nye utfordringer.

Hva vet vi egentlig om hjernen? Hva er dens muligheter og begrensinger? I arrangementsserien "Hjernen i sentrum" utforsker vi ulike problemstillinger der hjernen har betydning: Fra hukommelse og mental helse til søvn og livsstil.

Flere datoer i serien:

Delta fysisk eller digitalt

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vi setter likevel pris på om du melder deg på, så vi får en liten oversikt over hvor mange som kommer.

Gå til påmelding

Du kan også følge arrangementet via strømming her. Strømmen vil begynne ved arrangementsstart.

Velkommen!

Praktisk informasjon

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre. Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 4. aug. 2023 14:20 - Sist endret 8. nov. 2023 11:31