Hva er kvanteteknologi?

Og hva kan det brukes til?

Kvanteteknologisk illustrasjon

Har du noen gang lurt på hva kvanteteknologi egentlig er, og hvordan det kan påvirke verden? Da er dette arrangementet noe for deg!

Bli med oss på en spennende reise inn i kvanteverdenen og oppdag hvordan kvanteteknologi kan forandre måten vi tenker på sikkerhet, kommunikasjon, beregninger og mye mer.

I løpet av kvelden vil vår professor og instituttleder ved Fysisk Institutt Susanne Friederike Viefers gi deg en enkel forklaring på de grunnleggende prinsippene i kvanteteknologi. I tillegg vil kvante-ambassadør og senior IT-arkitekt ved IBM Lars Nordbryhn forklare hvordan teknologien kan anvendes og hvorfor det er viktig for Norge å investere i dette feltet.

Kvantekvelden ledes av Eva Karin Sandanger Dugstad, leder for næringsliv og samfunnskontakt ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet.

Du trenger ikke å ha noen tidligere kunnskap om kvanteteknologi - vi vil gjøre det enkelt å forstå, og det vil være tid for spørsmål.

Oppdag en helt ny verden av muligheter og spennende teknologi. Vi garanterer at du vil bli inspirert og fascinert!

Arrangementsserien "Hva er det?"

Serien «Hva er det?» belyser populære områder innen realfag og teknologi som kan være vanskelige å forstå.

Formålet er vitenskapsformidling for folk flest. De andre arrangementene denne våren tar for seg nanoteknologi og radioaktive legemidler.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Velkommen!

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca

Publisert 15. feb. 2023 15:48 - Sist endret 10. des. 2023 22:37