Hva er radioaktive legemidler?

Og hva kan de brukes til?

Hender kledt i gummihansker som trekker ut medisin av et glass med sprøyte

Foto: Coulourbox

Det høres kanskje skummelt ut at radioaktive legemidler brukes både til å stille diagnoser og til å behandle sykdommer, men det er ingen grunn til å være bekymret. Teknologien kan forlenge og redde liv. Om du vil lære mer om hvordan disse utrolige medisinene fungerer, er dette arrangementet for deg.

Denne ettermiddagen får du møte to eksperter på området. Bente Tange Harbø, sektordirektør FoU i Agilera Pharma AS, tidligere Institutt for energiteknikk, vil gi en enkel forklaring på hva radioaktive legemidler er. Jan Børge Jakobsen, administrerende direktør ved Bayer Norge, vil vise hvordan denne teknologien brukes for å diagnostisere og behandle kreft.

Samtalen ledes av Eva Karin Sandanger Dugstad, leder for næringsliv og samfunnskontakt ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, UiO.

Du trenger ikke å ha noen tidligere kunnskap om radioaktive legemidler: Vi vil gjøre det enkelt å forstå, og det vil være tid for spørsmål. Bli med og oppdag de fantastiske mulighetene radioaktive legemidler gir oss!

Arrangementsserien "Hva er det?"

Serien «Hva er det?» belyser populære områder innen realfag og teknologi som kan være vanskelige å forstå.

Formålet er vitenskapsformidling for folk flest. De andre arrangementene denne våren tar for seg kvanteteknologi og nanoteknologi.

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 90131755.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 12. mars 2023 07:56 - Sist endret 25. sep. 2023 22:59