Ukrainas fremtid: menneskerettigheter og rettsreformer

Hvordan kan Norge og det internasjonale samfunnet fremme beskyttelse av menneskerettighetene og bidra til juridiske reformer og tiltak i Ukraina?

Bildet kan inneholde: briller, panne, ansikt, hår, smil.

Ukraina fortsetter å stå overfor alvorlige menneskerettighetsutfordringer som følge av den russiske aggresjonen og den pågående krigen. Disse utfordringene truer ikke bare fred og stabilitet i Ukraina, men også hele Europa.

I anledning Oslo Peace Days, inviterer Norsk senter for menneskerettigheter til samtale om hvordan vi best kan bistå med å fremme menneskerettigheter og rettsreform i Ukraina.

Arrangementet vil foregå på engelsk. Se engelsk versjon av arrangementet her.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vi setter pris på om du melder deg på.

Gå til påmelding

Program - del 1

Talere:

• Bård A. Andreassen, senterleder, Norsk senter for menneskerettigheter (SMR)
  • Bård Vegar Solhjell, direktør, Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad), Norsk bistand og prioriteringer i forbindelse med Nansen-programmet for Ukraina.

• Erik Møse, leder av FNs uavhengige internasjonale undersøkelseskommisjon for Ukraina, hovedtale: "FNs uavhengige granskningskommisjon for Ukraina"

Fra venstre: Erik Møse og Bård Vegar Solhjell

Program - del 2

• Yuri Belousov, leder av "Krigsforbrytelsesavdelingen ved Ukrainas riksadvokatskontor", hoveddtale (digitalt)

Program - del 3: Panelsamtale

Samtalen modereres av Bjørn Engesland, Seniorrådgiver ved SMR

Arrangementet holdes i Domus Bibliotheca, UiOs nye arena for dialog og formidling. Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Du kan også følge arrangementet via strømming her. Strømmen vil begynne ved arrangementsstart.

Velkommen!

Om Oslo Peace Days

Oslo kommune, Nobels Fredssenter, Det Norske Nobelinstitutt, PRIO og Universitetet i Oslo jobber med fred og menneskerettigheter på ulike måter.

Hver desember slår vi oss sammen og arrangerer Oslo Peace Days, en arena der alle inviteres til å diskutere og lære mer om disse viktige temaene.

Se fullt program for Oslo Peace Days 2023

Publisert 7. nov. 2023 14:40 - Sist endret 29. nov. 2023 12:16