Kan maten vi spiser endre verden?

Visste du at ditt valg av mat påvirker klimaet? At noen matvarer fremstår som klimaverstinger mens andre matvarer er mer klimavennlige?

Person i legefrakk som holder opp et fat med frukt

Foto: Colourbox/Universitetet i Oslo

Men, hva er egentlig bærekraftig mat? Og er det mulig å redde verden samtidig som vi spiser næringsrikt og sunt? Kan vi i Norge leve av bare norskprodusert mat og vil vi noensinne kunne bli selvforsynt med bærekraftig mat?

Kom til Domus Bibliotheca og få med deg debatten om disse viktige spørsmålene.

Innledere

• Karen V. Lykke, Universitetet i Oslo: Kan bærekraftig mat forankres i fortidens landbrukspraksis og matkultur?
  • Birger Svihus, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet: Hva er bærekraftig matproduksjon?
  • Rune Blomhoff, Universitetet i Oslo: De nordiske kostrådene: Hva er sunt kosthold?
  • Helle Margrete Meltzer, Folkehelseinstituttet: Er det mulig å kombinere det som er sunt for kroppen og for kloden?
  • Siv Fagertun Remberg, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet: Urbant landbruk og selvforsyning – hva kan hver enkelt av oss gjøre?

• Kristin Asdal, Universitetet i Oslo: Den store økonomiseringen av havet. Er det havet som skal gi oss fremtidens bærekraftige mat?

• Anne Kjersti Uhlen, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet: Potensialet for å produsere mer plantebasert mat i Norge
  • Bjørn Gimming, Norges Bondelag: Kan vi produsere nok bærekraftig mat i Norge?

Paneldebatt

Med Karen V. Lykke, Birger Svihus, Helle Margrete Meltzer og Bjørn Gimming. Ordstyrer: Anne Håskoll-Haugen.

Arrangementet er en del av Forskningsdagene 2023 og arrangeres i samarbeid med Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

Påmelding og raktisk informasjon

Dørene åpner klokken 18.00. Det blir lett servering.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding på forhånd.

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 90131755.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge Kan maten vi spiser endre verden? på nett. Opptaket vil ikke publiseres i etterkant.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 29. juni 2023 21:16 - Sist endret 27. sep. 2023 09:25